Anmeldt af:Henrik Østergaard
Instruktør:Mischa Kamp

Premieredato:07-11-2008
Ebbie TamWinky Wong
Hanyi HanMor Wong
Aaron WanFar Winky

Winky smelter hjerter igen

Det er et kærkomment gensyn med den lille kinesisk-hollandske pige Winky, for dem som havde fornøjelsen af at se den glimrende hollandske børnefilm Winkys Hest i de danske biografer sidste år. Fornemt og ukunstlet formidlede den film integrationstemaer i børnehøjde, som kun få film er forundt. Og med den lidt mere dramatiske titel Hvor er Winky Hest? er der her i toeren lagt i kakkelovnen til endnu flere kvaler for vores lille Winky.

Øst for Paradis
En pille mod stress
Winky sætter stadig synsvinkel og tempo, og det kan være en svær pille at sluge for de mest stressede forældre. Til gengæld kan denne pille netop være den rette medicin. Vi kommer ind et stykke tid efter den forrige film sluttede. Julemanden – eller retteligt Sankt Nikolas eller Sinterklaas, som han hedder her i Holland – er taget tilbage sammen med Zwarte Peet til sit hjemland Spanien, og Winky passer imens hans hest Amerigo i Holland. Hun elsker at strigle den store hest, og da hun til sin fødselsdag får lov af sin mor og far til at få rideundervisning for første gang, er hun sikker på, at det skal være på Sankt Nikolas hest. Hun må dog nøjes med den lille pony ’Naf Naf’. En skuffet Winky kan dog ikke helt nære sig, og det går selvfølgelig galt, da hun tager den store hvide hoppe ud på egen hånd.

Winky op på hesten
Integrationstemaet fra første film får en ferm og oplagt drejning, da Winky får sig en ny ven i en forskræmt dreng i indianertøj, der som nytilflytter i anderledes tøj, er et let mobbeoffer for de andre drenge i klassen.
Uden de store overraskelser (for et voksent publikum) går dette klassiske eventyr sat i en hollandsk hverdag fra godt til dårligt og tilbage igen, mens eviggyldige emner som at tage ansvar for egne handlinger, indrømme fejl, venskab og loyalitet smukt og elegant sættes i spil. Alt i alt, lærer Winky, at falder man ned, må man bare op hesten igen. Spæde barneskridt mod voksenlivet.

Knuselskelig charme
Hvor er Winkys hest? holder fint tonen fra sin forgænger. Hyggelig og rørende samt med et godt blik for og tro mod børns naive, men alligevel krystalklare syn på verden. Så kan man i sit stille voksen sind ærgre sig over, at man i den danske version ikke har valgt at beholde formen fra sidste gang, hvor de originale hollandske stemmer var bevaret i baggrunden, og 6-årige Winky med dansk stemme var filmens altdominerende fortæller. Denne gang taler alle dansk. Lidt af den nostalgiske og nærværende stemning, der vækkede minder om Thomas Windings mange "Fjernsyn for dig"-programmer, er ligesom væk.
Som i den første film er skuespillet gennemgående godt. Selv af børnene – og især den unge Ebbie Tam som Winky, er så troværdig og knuselskelig, at man ikke kan andet end at lade sig charmere blød i knæene. Som titlen ansporer er der mere dramatik og flere forviklinger denne gang, og det synes passende for den lidt ældre Winky – og for de tilsvarende anelse ældre fans af den første film.