Anmeldelsesdato:01-06-2009
Idris ElbaMumbles
Thandie NewtonStella
Mark StrongArchie
Tom WilkinsonLenny Cole
Jeremy PivenRoman

Dirty Rotten Scoundrels

Denne anmelder må indlede med en indrømmelse: Jeg er Guy Ritchie-fan. I hvert fald fan af hans film – hans to første film. De to efterfølgende var ikke heldige, og når han nu med sin femte film beviser, at han ikke helt har mistet magten over sit fag, er vi tilgivende og glemmer den tredje og fjerde film igen. At Ritchie med RocknRolla så ikke lige frem demonstrerer, at han kan andet end at konstruere skæve portrætter af den beskidte bagside af hjembyen London, er en helt anden ting.

Hvem snyder hvem
RocknRolla udspiller sig blandt forretningsmænd og kriminelle i Londons urskov af bygningskraner, østeuropæiske immigranter, kunstmalerier og junkie-rockstjerner, der nægter at dø. Og det er faktisk ligeså charmende som det lyder. Skabelonen kender man, hvis man har set Ritchies tidligere film, og handlingen er derfor svær at skitsere uden at afsløre for meget om de små herlige plotmæssige delikatesser. Humoren, som desværre var svær at finde i det sorte hul efter Snatch, er nu tilbage, og det er igen sjovt at befinde sig i Ritchies univers, hvor man skal forsøge at gennemskue hvilken af skurkene, der er mest skurkagtig, og hvordan det skal gå, når han fjerner al sikker grund under vores medrivende galleri af fascinerende personligheder.

Gensyn med det velkendte
Man bliver utvivlsomt jævnt skuffet, hvis man forventer dyster engelsk socialrealisme, blot fordi vi her befinder os i det miljø, som har skabt seriøse historier i de seneste år. Der er ikke meget Eastern Promises over løjerne, og vi er heller ikke i nærheden af Dirty Pretty Things. RocknRolla er blot en løs(sluppen) fortsættelse til Lock, Stock and Two Smoking Barrels, der nu har ti år på bagen. Samme viltre tempo og klipning og ligesom Ritchies første to moderne storbyfabler er handlingen vanvittig, men ikke latterlig og personerne outrerede men ikke utroværdige. Og i Guy Ritchies-filmverden er personerne fundamentet i historien.

Den følsomme, den hårde og den fanden-i-voldske
Denne gang er der nye navne blandt byggestenene. Gerard Butler, Mark Strong og Toby Kebbell. Fræk, frækkere, frækkest. Har man ikke allerede oplevet disse stærkt forskellige britiske skuespillere, vil man i hvert fald ikke glemme dem efter denne film. Butler spiller One Two, en pseudo-hæderlig elskelig småsvindler med drøm om fast ejendom; lederen af The Wild Bunch, 'kæreste' med regnskabsholderen for filmens russiske pengemand og svært udfordret med generelt at overleve. Butlers unikke blanding af maskulinitet og kejtethed har aldrig tjent ham bedre end her, og hans drengerøv af en svindler er umulig ikke at holde af. Også Mark Strong, som senest har imponeret i Ridley Scotts Body of Lies, hvor han stjal stort set hver eneste scene fra DiCaprio, er fantastisk i bedste ”Robert Duvall som Tom Hagen”-stil. Som håndlanger til Tom Wilkinsons storskrydende forretningsgangster Lenny Cole, spiller Strong igen på det stoiske, men han gør det med så meget overskud, at han igen er den mest interessante figur i billedet. Endelig fængsles man af den relativt ukendte Toby Kebbell (spillede Joy Division-manageren i Control) i rollen som Johnny Quid. Den evige torn i øjet på Lenny Cole. Junkie med attitude og uddannelse. En tilsyneladende farlig kombination – og en yderst underholdende kombination. Kebbell viser sig hurtigt at være filmens skjulte es. En larmende og insisterende møgunge, man ikke kan lade være med at smile over. Præcis lige som filmen. RocknRolla er intet mere rendyrket end et lunefuldt byggeri af hæsblæsende plotdrejninger og uforskammet herlige figurer.

Det har Guy Ritchie gjort bedre. Altså indtalt et underholdende kommentarspor. I selskab med skuespiller Mark Strong keder han dog lidt denne gang. De lader til at hygge sig udmærket, men der er ikke meget interessant at komme efter.

Den ene slettede scener er også rimelig ligegyldig, mens den cirka ti+ minutter lange featurette om Londons udvikling gennem de sidste ti år er ok at bruge tid på. Hvis man vel og mærke holder af enten byen – eller filmen selvfølgelig.

Indlg:

Don Fabijans Bekendelser24/7
Deliver Us from Evil24/7
My Life Directed by Nicolas Winding Refn17/7
Abernes Planet - Revolutionen17/7
Sommersøndag17/7
Bad Neighbors17/7
Transformers: Age of Extinction10/7
Minisekterne10/7
Ung og smuk10/7
Kraftidioten3/7

The Lunchbox23/7
Marina Abramovic: The Artist Is Present22/7
Saving Mr. Banks21/7
Nebraska18/7
No16/7
Monumenternes mænd15/7
300: Rise of an Empire14/7
Klokkeblomst og piratfeen4/7

Hvis smoking er det, Lars von Trier står i i slutningen af Riget?

© CinemaZone.dk I/S 2000-2014 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering

Sథ Google
シャネル バッグ; シャネル バッグ
How to Transfer Photos from PC to iPhone How to Recover Deleted Notes on iPhone retrieve deleted text messages from iphone How to Recover iPhone Data Without iTunes Backup? How to Extract files from iPhone Backup? transferring music from ipod to computer blu ray ripper transfer contacts from iphone to android