Anmeldt af:Mia Brygger

Kim BasingerGina
Jennifer LawrenceMariana
José María YazpikCarlos
Joaquim de AlmeidaNick
John CorbettJohn

De forstenede ansigters land

Guillermo Arriaga er manuskriptforfatter bag så blændende film som Love is a Bitch, 21 Grams og Babel. The Burning Plain er udover at være endnu én i rækken af hans mange persondramaer, hans instruktørdebut og han har tilsyneladende taget godt ved lære af Alejandro González Iñárritu, der instruerede alle tre ovennævnte værker. Det er ironisk nok ikke på det felt, at Arriaga spænder ben for sig selv, men tværtimod halter det rystende med at få historiens komplekse følelsesliv til at makke ret og komme til udtryk på lærredet.

Mødre og døtre
I et trist og regnfuldt Portland, Oregon arbejder Sylvia (Charlize Theron), hvis humør matcher vejret. Hun arbejder på en fin restaurant og har en bejler, John, på bedding i køkkenet. Desværre er John gift, hvilket kan forklare Sylvias kronisk lange ansigt og hendes bekræftelsessyge, der noget ofte udmønter sig i at tage fremmede mænd med hjem og passivt lægge krop til deres lyster. Der er nu alligevel noget andet udover mændene, der synes at holde Sylvia nede. Gina (Kim Basinger) er gift og mor til et par børn. Hun lever et tilsyneladende hyggeligt og harmløst liv sydpå ved den mexicanske grænse, men har alligevel en mand ved siden af og nogle kropslige komplekser, hun ikke kan slippe af med. Hendes 16-årige datter, Mariana (Jennifer Lawrence), er efterhånden begyndt at lægge mærke til sin mors ændrede opførsel og begynder at følge efter hende. Pigen, Maria, der bor og arbejder med sin far, må se sit liv tage en drastisk ændring, da faren en dag styrter ned med sit sprøjtefly. De fire kvinder har en del mere til fælles end hvad vi umiddelbart præsenteres for på overfladen og er ikke blot filmens omdrejningspunkt, men dens trumfkort.

Edderkoppen Arriaga
Arriaga lægger sig trofast op ad sin sædvanlige fortællestil og spinder løse historier sammen til et større og sammenhængende væv, der ikke dukker op på nethinden, før det er stærkt nok til at modstå de værste vinde. En trailer et sted ud i ørkenen står i flammer, en fremmed mand følger efter Sylvia, en ung mand, der netop har mistet sin far, opsøger Mariana i sin søgen efter svar. Arriaga samler elegant sine tråde uden skyggen af utålmodighed og krydsklipper så gnidningsløst mellem fortid, nutid og fremtid, at Iñárritu ville være stolt. Til tider er det svært at se, hvor han ender og Arriaga begynder, men fred være med det, så længe det virker efter hensigten.

Ah, de kvinder
Kim Basinger, hvis tilstedeværelse på biografplakaterne har været noget sporadisk de sidste mange år, får et mindre, men ikke mindre velfortjent comeback, der endnu engang minder os om, hvor besnærende sårbar og fortryllende smuk denne kvinde kan være, hvis hun får chancen til at vise det. Forhåbentlig kan vi forvente at se mere til hende de kommende år, hvis filmguderne ellers tillader det. Theron spiller på sine sædvanlige styrker og forlader sig aldrig på sit ydre for at bringe sin karakter til live. En helt tredje, men overbevisende solid optræden er den af den unge nybegynder, Jennifer Lawrence i rollen som Mariana. Den forvirrede teenager, der må se sin familie langsomt drive fra hinanden og hovedløst søger trøst de forkerte steder med knusende konsekvenser, er en bastant styrke i filmens altoverskyggende skrøbelighed. Kvinderne står på spring for at overgå hinanden, men får ikke plads til at brøle deres frustrationer ud. I stedet må de tage til takke med et følelseslammet manuskript, der med al kraft tilbageholder udbruddene der truer under de forstenede ansigter.

Et ørkenlandskab
Følelserne er mange og komplekse. Tidligere har Arriaga ikke skyet tilbage for at lade sine figurer få frit løb for tårerne eller udløse raseriudbrud af himmelske højder. Derfor kommer det som et lettere chok at opleve en så hæmmet og tilbageholdende Arriaga, der i en fortælling bygget op omkring følelsesspektret, giver så lidt af sine figurers indre liv. Lammelsen står malet i kvindernes ansigter, og de agerer derfor oftest, som om de enten er proppet fuld af bedøvelsesmidler eller i kronisk chok. De er de sikkert også deres livssituation taget i betragtning, men der burde komme et tidspunkt, hvor chokket aftager og reaktionen tager over. Det sker ikke i The Burning Plain, hvilket resulterer i en tiltagende afstandstagen til en ellers relevant og i teorien gribende historie. Det føles lidt som at være vidne til et biluheld, der opleves i slowmotion: Hjernen når at registrere alle indtryk og handlinger, men følelserne er fastfrosset i øjeblikket. Empati opstår, men sympatien udebliver og derved også et stærkere engagement i hvad der foregår foran øjnene på os.

Solo: A Star Wars Story23/5
Standing Tall17/5
Charmøren17/5