Anmeldelsesdato:11-08-2009
Simone SacchettinoSimone
Salvatore RuoccoBoxer
Vincenzo FabricinoPitbull
Vincenzo AltamuraGaetano
Italo RendaItalo

I mafiaens vold

Det summer i italiensk film. Fra flere sider proklameres en ny storhedstid for, hvad der tidligere var en af verdens førende filmnationer, og ved årets Cannes-filmfestival var der også to markante priser til støvlelandet. Heriblandt til den nu premiereaktuelle Gomorra, der giver et skræmmende indblik i den napolitanske mafias metoder og magt. For Camorraen, som mafiaen kaldes, gælder kun voldens lov, og dens lyssky aktiviteter i millardklassen indbefatter alt fra våbensmugling og salg af stoffer til kontrol af transport- og handelssektoren såvel som bank- og beklædningsindustrien. Det vurderes, at Camorraen omsætter for 150 mia. euro om året – ca. tre gange så meget som Fiat – og at flere er blevet dræbt af mafiaen end i den israelsk-palæstinensiske konflikt de sidste tredive år. Så hvorfor først nu en film om emnet?

Camera Film
Smerten lader vente på sig
Måske fordi dens net er så omfattende og komplekst, at den er svær at nå ind under huden af. Det forsøger instruktør Matteo Garrone at omfavne ved at fortælle sin historie igennem et sandt virvar af figurer, hvis skæbner i større eller mindre grad er dikteret af Camorraen. Uden den store strukturelle sammenhæng møder vi bl.a. en aldrende pengeomdeler, en skrupelløs skralde-dumper, to unge bøller med Tony Montana som forbillede, haute couture-skrædderen, der indgår et farligt samarbejde med kinesiske immigranter, samt en purung knøs, der er ved at blive lært op i bandemiljøet. Modsat almindelige flettefilm har de forskellige figurer intet med hinanden at gøre, og selvom en sådan tilgang måske er mere realistisk og bredtfavnende, går der også lang tid, før vi lærer de forskellige ansigter og motiver tilpas at kende; før det endelig gør ondt på os, når hovedpersonerne bliver brutalt skudt i maven under en manddomsprøve eller tvinges til at deltage i likvideringen af medborgere fra den napolitanske slum.

Beskriver mere end medriver
Det giver en oplevelse af Gomorra som en modbydeligt troværdig film, der dog beskriver mere end medriver. Dette understøttes også af instruktørens brug af en skrabet æstetik, der på mange måder kan sammenlignes med efterkrigstidens italienske neorealisme. Garrone bruger (særdeles velspillende) amatører i mange roller frem for professionelle skuespillere, ligesom han i høj grad optager 'on location' og har fravalgt oplagte muligheder for brug af musik og klip. I sig selv bemærkelsesværdige stil(fra)valg, men hvor neorealistiske mastodonter som De Sicas Cykeltyven og Rossollinis Rom, Åben by igennem denne metode bl.a. opbyggede en unik ærlighed og en nærmest skræmmende ømhed, savner man hurtigt en større mening med galskaben i Gomorra. Det virker som om, at kameraet blot følger rundt i hælene på vores hovedpersoners tilfældige ageren tilsyneladende uden nogen visuel vision eller videre idé. Sammenlignet med kriminalitetsklassikere som Godfather, GoodFellas eller senest City of God er der simpelt hen for lidt film over Gomorra.

Camera Film
Unikt indblik
Man skal derfor mestendels løse billet for at få et generelt troværdigt og unikt indblik i en af klodens på én gang mest modbydelige og hemmelige organisationer. For selvom filmen garanteret kan sælges på at være så afslørende, at dens manuskriptforfatter decideret har måttet gå under jorden, er det synd, at man skal ikke så lidt ind i den (for) lange spilletid for narrativt såvel som dramaturgisk at få kradset rigtigt hul på overfladen. For at kunne sniffe narkoen, mærke dødsangsten, sanse håbløsheden. Derfor nøjes Gomorra med at være en udmærket, interessant film. I stedet for en fremragende, uudslettelig én.

Det annoncerede interview er i virkeligheden en halvanden times optagelse fra et svensk seminar, hvor filmens instruktør ved hjælp af en tolk samt Salman Rushdie fortæller om deres syn på ytringsfriheden. Egentlig ganske interessant, men også en noget tung omgang, hvis man havde regnet med et par korte betragtninger om filmen.

De slettede scener vises uden forklaring eller præsentation og udgør derfor ikke noget egentligt supplement til filmen. De er dog i det mindste tekstet på engelsk.

Indlg: