Anmeldelsesdato:26-08-2009
Owen WilsonJohn Grogan
Jennifer AnistonJenny Grogan
Eric DaneSebastian
Alan ArkinArnie Klein
Kathleen TurnerMs. Kornblut

Villa, Volvo og vovse

Ok, de kører måske ikke lige i Volvo, men ellers passer remsen perfekt på Marley & Me hvor instruktøren af The Devil Wears Prada, David Frankel, byder op til trekantsvals mellem Owen Wilson, Jennifer Aniston og Marley – menneskets bedste ven.

Fox Film
John og Jenny Grogan er nygifte. Efter at have flyttet til Florida, hvor de har købt hus og begge fået jobs som journalister, krydser Jenny slavisk af på sin liste over ting parret skal (op)nå. John er godt klar over det næste skridt efter hus og job, er et barn, og da han ikke er helt klar til et så forpligtigende bånd, køber han en hundehvalp til Jenny i fødselsdagsgave. Retrieveren Marley vokser omsider fra sit hvalpefedt, og John bliver efterhånden klar til at få børn. Men Marley er ikke en stille hund, og efter parret har fået det tredje barn, er Jenny ved at have fået nok af hundegalop og gennemtyggede sofaer.

Hunden og mennesket. Et venskab der har gået hånd i pote på det hvide lærred helt fra hundenheltinden Lassie og Tom Hanks partner Hooch i Turner og hund til de mange dalmatinere og ikke mindst den savlende Beethoven. Retrieveren Marley låner egentlig lidt fra de andre hunde i genren men tager også et mere dramatisk afsæt, da Marley er trofast tilskuer til John og Jennys liv i medgang og modgang. Som de fleste hundefilm, løber Marley selvfølgelig også ustyrligt rundt og tygger sig gennem vægge og gulve og benparrer hundetrænere, der forgæves forsøger at træne den. Men Marley er også med når Jenny mister sit første barn ved ufrivillig abort, når John er frustreret over sin karriere og når nabopigen en dag bliver stukket ned. Marley er vidne til problemerne, og der klippes ikke ind til søde hundeøjne, men Marley sidder pænt i baggrunden og giver plads til virkeligheden. Hvor de fleste hundefilm bunder i romantiske komedier eller lettere krimihistorier, forsøger Marley & Me at nå en anden tyngde.

Fox Film
Der er også passager i Marley & Me som skal være sjove, og det er paradoksalt nok måske filmens største svaghed. Jovist er Alan Arkin, som spiller Johns chef, pragtfuld som redaktøren – der leverer knastør ironisk humor uden at fortrække en mine – men der er alt for langt mellem momenter, der er ment sjove, og dem der rent faktisk er det – i hvert fald for en komedie. Forholdet mellem Owen Wilson og Jennifer Aniston fungerer bedre, når de skændes end når de griner, og de oplagte hundekunster med Marley bliver repeterende i længden. Komikken der normalt ville fungere i de små hverdagssituationer, har det heller ikke let i en film, der spænder sig over intet mindre end 10 års tid, og det er derfor heldigt, at Marley & Me har andet at byde på end bjæf og hurtige grin.
Ud fra plakaten vil de fleste måske mene filmen henvender sig til kvinder, men langt den største del af filmen koncentrerer sig om John og hans problemer med ægteskab, børn og karriere. Hunden bærer under pelsen hans ungdom og frihed, men også de minder han har fra sin tid som nygift. Johns drømme og ambitioner bliver mere utydelige i takt med Marley bliver ældre og ægteparret må se til, at både ungdom og husdyr ebber ud.

Marley & Me er en mærkelig film. Som The Devil Wears Prada har instruktør David Frankel skabt en genrefilm, der vil mere end den umiddelbart ser ud til. Det fungerer på både godt og ondt med lige dele humor og drama, hvoraf sidstnævnte fungerer bedst. Marley er en sød og charmerende vovse, men det er i sidste ende filmens emotionelle uppercuts om livets gang, der gør den vedkommende.

Fem featuretter og 19 slettede scener – som kan opleves med eller uden kommentarer fra instruktøren. Plus et gag reel. Vældig passende bonuspakke for filmens holdning og stemning. Og indslagene er tekstet på dansk for det lidt yngre publikum. Heldigt!

Indl�g: