Anmeldelsesdato:08-09-2009
Romola GaraiBarbara Spooner
Benedict CumberbatchWilliam Pitt
Albert FinneyJohn Newton
Michael GambonLord Charles Fox
Rufus SewellThomas Clarkson

Sober patos for alle pund

Slaveri, systematisk undertrykkelse og racisme er højspændte og dramatiske sager, men at emnet nu bliver udsat for endnu filmatisering fra historiebøgernes støvede sider, kan få mange til at stejle og kigge den anden vej i billetlugen. Dog bør man nok alligevel indløse billet, når det leveres på så sober vis som i det historiske kostume- og periodedrama Amazing Grace, der af uforklarlige grunde først nu, halvandet år efter sin verdenspremiere, får sin officielle gang i de danske biografer.
Amazing Grace gør hvad Steven Spielbergs forbryderisk kedsommelige Amistad ikke formåede: At skabe et berusende vigtigt stykke patos om den ofte meget politiske kamp for retfærdighed. Langt fra den typiske action-prægede revolutionskamp.

Miracle Film
En slaveri-bekæmpers historie
Filmen, der er instrueret af den omrejsende filmhåndværker Michael Apted (The World Is Not Enough, Enigma), er en autentisk historie af klassisk snit, om den unge slaveri-bekæmper og politiker William Wilberforce (en solid Ioan Gruffudd – langt fra sine Mr. Fantastic manerer) i 17-1800-tallets England. Der er kælet for tidsbilledet – fugtige og beskidte eksteriører står side om side med ikke mindre elegant detaljerige, grænsende til det perfide, interiører – ligesom billederne af fotograf Remi Adefarasin ligner noget perfektionisten Peter Greenaway kunne have lavet. I al denne bravur af mise-en-scène er en mindre velskrevet romance dog tæt på at miste sit fodfæste. Kampen for retfærdighed og Wilberforces egen personlige kamp skildres dog stærkt.

Det lange træk
Historien om den ofte meget langsommelige og nedslående proces, det er at kæmpe for virkelig retfærdighed bliver oprullet, mens der springes frem og tilbage i tiden mellem den kun 21 år gamle Wilberforces allerførste ihærdige forsøg på at lægge sig ud med hele det britiske imperiums slavehandel til adskillige år efter, hvor en nedslidt Wilberforce næsten har opgivet kampen. Han får dog uventet hjælp fra en gruppe kvækere, sin kone Barbara Spooner og, i det skjulte, vennen premierminister William Pitt.
Den lange, næsten ulideligt, fysisk nedslidende kamp mod slaveskibene er lige ved at tage pusten fra også filmen selv, men skuden holdes oven vande takket være fremragende skuespil fra Englands finest: Albert Finney, Michael Gambon, Toby Jones, Ciarán Hinds, Jeremy Swift og Rufus Sewell. I en mindre rolle som den tidligere slave, forfatteren Oloudah Equiano, ser man musikeren Youssour N'Dour i sin første spillefilm.

Miracle Film
Ikke blot kedelig politik
Det er sjældent, at film, hvor det meste af dramaet og intrigerne foregår i parlamentssale og politiske gemakker, bliver særligt vellykkede (tænk bare på Star Wars Episode 1 – The Phantom Menace...gys!), men her lykkes det faktisk at gøre de politiske dramaer og intriger overordentligt nærværende og interessante. Og det er ikke kun emnets karakter, der her spiller en rolle. Apted vælger klogt ikke at vise de uhyrlige hændelser fra slaveskibene – ellers en filmisk dødssynd ifølge lærebogsmottoet "show it, dont tell it" – men vælger i stedet at lade dem fortælle til os af Wilberforce og andre politiske agitatorer med det præcise og passionerede ord i deres magt. Og det er skrækindjagende vidneberetninger, man får.

Overladt til fantasien
Vi overlades i vores egen fantasis vold, og den kan som bekendt ofte være en langt stærkere formidler end et hvilket som helst billede. Især i dette tilfælde, da disse grusomheder synes næsten for grusomme; så grusomme at man næppe ville tro dem, hvis man så dem med egne øjne. Dette understreges ikke mindst af, at de verbale beretninger fra de sejlende slaveceller står væsentlig stærkere end de egentlige visualiseringer fra slaveejernes sukkerplantager i Caribien, som vi i enkelte sekvenser får eksempler på. Sin egen fantasis grusomheder understøttes oven i uhyrligheden af en indimellem formidabelt billedskabende lydside.

Berusende forglemmelse
Amazing Grace vil, ulig sin protagonist, næppe ændre hverken verden eller filmsproget. Dertil er den, med dens konforme placering i biografi-film traditionen, for ukontroversiel og alt andet lige forglemmelig, trods et mindeværdigt subjekt. Men dens religiøst baserede overbevisningskraft og humanistiske anfægtelse er i filmoplevelsens øjeblik berusende og inspirerende. Og i sådanne filmøjeblikke gør det mindre, at man udmærket ved, hvordan plottet hele ender.

Intet ekstramateriale

Indlg: