Anmeldelsesdato:13-10-2009
Ryan ReynoldsWade Wilson/ Deadpool
Liev SchreiberVictor Creed/ Sabretooth
Dominic MonaghanBarnell Bohusk/ Beak
Lynn CollinsSilver Fox
Danny HustonWilliam Stryker

The Passion of Wolverine

Den første X-Men-film fra 1999 var et af de tidlige startskud til den bølge af tegneseriefilmatiseringer, som op gennem det nye årtusinde har sat sit markante præg på listerne over indtjeningsrekorder. Bryan Singers stærke film blev gjort endnu bedre i fortsættelsen, og om end kvaliteten føltes dalende i Brett Ratners anderledes kommercielt anlagte 3’er, så var serien fuldt etableret og kommercielt forsvarlig.

Fox Film
I stedet for at fortsætte serien med fortællinger om mutanternes kamp mod ikke kun de mennesker, der konstant kæmper for at udrydde dem, men også mod hinanden som de er delt i to lejre omkring henholdsvis det ondes og det godes tjeneste, så har man i denne fortsættelse af universet taget samme drejning som så mange andre superhelteserier har været igennem – man starter forfra, helt forfra. Under fællestitlen X-Men Origins er det hensigten, at vi skal følge en række af de centrale figurers oprindelse og på den måde i flere gennemløb føres frem til det punkt, hvor vi møder dem første gang i den centrale trilogi.

Wolverine-figuren er oplagt som hovedperson i det etablerende afsnit i denne række af skabelseshistorier, da han altid har været seriens kerne, og fordi man i Hugh Jackman har en skuespiller, der om nogen har taget rollen til sig. Stort set ukendt, da han i 1999 fik sit internationale gennembrud, og i dag – 10 år senere – en Hollywood-stjerne af helt klassisk tilsnit, som allerede har haft den store ære at være vært for filmbyens største filmfest – Oscar-uddelingen. Han er også producer på filmen og har dermed haft solid indflydelse på det endelige resultat. Og hvad er det så, man vil med X-Men Origins: Wolverine? Hvor trilogiens to første film lagde vægt på den sociale kommentar, som lå i mutanternes marginalisering i samfundet, så er det nu legesygen, de kommercielle muligheder og bredden, som er i højsædet. Origins-serien er som skabt til at maksimere eksponeringen af letgenkendelige figurer i et stort merchandise-setup – og man skal ikke blive forundret, hvis Jærvens læderjakke og fyldige hårpragt dominerer billedet i den lokale legetøjsforretning i den kommende tid.

Fox Film
Valget af instruktøren Gavin Hood så på papiret interessant ud. Oscarvinder for det sydafrikanske Tsotsi og bestået på amerikansk grund med dramaet Rendition. Her har han dog fået fodlænker på af Jackman & Co., og argumenterne om, at Wolverine og Tsotsi havde en lang række karaktertræk til fælles, virker mere søgte end retvisende. Hood har da også været gennem flere kreative slagsmål omkring filmen – i en sådan grad at veteranen Richard Donner var inde over den afsluttende proces og dermed har kvalificeret til en producerkreditering for sin indsats.

Vi åbner i Canada i 1845. Det er koldt, og en lille dreng ligger uhelbredeligt syg. Hans halvbror står ved hans side, og da de efter lidt tumult må tage flugten sammen, knytter de et alliance, som vi under indledningsteksterne følger op gennem samtlige væsentlige krige i amerikansk historie frem til tiden efter Vietnam. De to knægte ældes indtil ca. 30’erne og ændrer sig ikke derefter – de er nemlig mutanterne Logan og Victor og under udvikling til at blive Wolverine og Sabretooth. Deres broderforhold er nerven i filmen. Båndet mellem dem er stærkt, men modsætningerne vokser, og da Logan i protest forlader den særlige enhed af mutanter, som den barske general Stryker har sammensat, forvandles broderbåndet til et fjendskab. Logan tager tilbage til Canada og slår sig ned som skovhugger med en lækker kæreste, men en dag vender fortiden tilbage.

Fans kender forhistorien, men nye tilskuere kan sagtens begynde her. Logans kamp for at holde sin indre Wolverine i ave holder kun, indtil han gennemskuer det komplot, der truer hans artsfæller – så må vilddyret slippes løs for at sikre, at retfærdigheden sker fyldest, og det er forventeligt kulørt og underholdende iscenesat. Det har været en klar prioritet, at filmen skal være tilgængelig for selv de små, så trods et utal af drab rummer filmen ikke en dråbe blod, og kameraet kigger dydigt væk, når virkeligheden bliver for skræmmende. Det stemmer godt overens med en ambition om at underholde, men man savner den større alvor fra Bryan Singers første film.

En lang række figurer introduceret, både mutanter vi har mødt før – naturligvis blot i yngre udgaver – men også en række af de hidtil forbigåede navne får her plads. The Blob, Gambit og Deadpool gør alle deres kortfattede entré, men ordentligt integreret i historien bliver de aldrig. Dertil er vi for fokuseret på trekantsdramaet mellem brødrene og den gale general. Desværre er X-Men Origins: Wolverine også bundet af, at vi i slutbilledet skal nå frem til et helt bestemt punkt, nemlig der hvor vi første gang mødte Wolverine i begyndelsen af den første X-Men. Her sad han desillusioneret og småfordrukken på en bar i Canada uden at vide, hvor han selv stammede fra, og hvis man bliver til efter rulleteksterne er det præcis dér, vi slutter. Det sætter manuskriptforfatterne på en hård opgave i filmens rodede sidste tredjedel, hvor figurer skal introduceres, plottet skal afvikles og vores figur skal både skabes og nulstilles til det oprindelige udgangspunkt.

Det havde ganske givet klædt Hood, Jackman og de andre ansvarlige at forholde sig lidt lettere til trilogien og i stedet have opprioriteret en tilfredsstillende afslutning på Wolverines kulørte lidelses- og skabelsesberetning. X-Men Origins: Wolverine er endt som et uforpligtende, men også unødvendigt forsøg på at give figuren en dybde, som den egentlig allerede havde i den oprindelige trilogi, og hvis de øvrige Origins-film anlægger samme strategi, så kan det ende som en ørkesløs tilfredsstillelse af simple kommercielle behov og en svindende fanskares umættelige trang til alt med X-Men-navnet på.

Der er ikke meget at komme efter på denne dvd. Et sølle bag kameraet-indslag og en ekstra scene. Fans af X-Men fortjener mere, især forbi Wolverine jo ikke ligefrem er en upopulær figur. Lad os håbe der siden hen bliver sendt en federe udgivelse på gaden.

Indlg: