Instruktør:Davis Guggenheim

Premieredato:14-01-2010
Jimmy Page
The Edge
Jack White

Stjernetræf

Idéen er god nok. Sæt 3 stjerner fra 3 generationer sammen i samme rum og se, hvad der sker. Stjernerne hentes i klimainstruktøren (En ubekvem sandhed) Davis Guggenheims dokumentarfilm It Might Get Loud fra musikkens verden. Rockguitarister, mestre på den sagnomspundne elektriske guitar og samtidig eksponenter for tre forskellige tilgange til musikken. Jimmy Page fra legendariske Led Zeppelin, U2’s faste mand på strengene The Edge og unge Jack White fra The White Stripes sammen i en lagerhal i et par bløde lænestole og omgivet af deres yndlingsinstrumenter.

Miracle Film
Men noget må være gået galt. Måske er hemmelighederne bag den elektriske myte og betydningen for rockmusikken ikke bare sådan at dele som var det opskriften på en god brownie. Mødet føles hemmelighedsfuldt, høfligt og afventende. Og vi ser så lidt af det i filmen, at noget må være gået galt. Det forventede udbytte mangler, men så er det godt, at folkene bag It Might Get Loud har deres evne til at skabe portrætter intakt, så sammenklippet med mødet får vi grundige indføringer i de tre musikeres univers. Ikke så meget i streng biografisk forstand, for vi forventes at kende til dem og deres bedrifter, men i musikalsk forstand. Og her, alene med filmholdet, løftes fligen ind til deres verden. Jack Whites demonstrative søgen tilbage mod det simple udtryk fra bluesmusikken, hvor den musikalske udladning er en kamp mellem kunstner og instrument, The Edges fascination af teknik og hardware, der sammen med guitaren skaber det instrument, han bruger til at finde præcis den lyd, som han forestiller sig – og Jimmy Pages tilbagelænede gentlemans-charme formet af mange års virke som studiemusiker, hvor man skulle kunne mestre alle genrer og samarbejdskonstellationer.

Det er godt reddet i en musikdokumentar, som, fornemmer man, har været lige på vippen til at snuble, fordi den centrale begivenhed svigter, men som ikke bare vinder terræn, men faktisk næsten bliver bedre end man kunne have ventet af det oprindelige oplæg, fordi de tre medvirkende åbner for et usædvanligt kig om bag kulissen og ned i historien. Et indiskutabelt must for alle musikere med rock i blodet og faktisk også et spændende og underholdende besøg for dem, der blot kan lide at lytte.

Filmen kører kun i Vester Vov Vov i København og vises uden danske undertekster.

Fra hvilken film stammer følgende citat:

“Bouncing. It's like crashing except you get to do it over and over again.”