Sergi LópezIvan
Yvan AttalSamuel
Bernard BlancanRémi
Aladin ReibelDubreuil
Alexandre VidalDavid

Håndværkeren og husmoderen

Historien er så gammel som menneskeheden, så det er med stor genkendelighed og en ikke ubetydelig efterklang af "Lady Chatterleys elsker" i baghovedet, at man begiver sig ind til Lykken er lunefuld, hvis danske titel er en udvidet fortolkning af originalens Partir, som blot betyder "at forlade". Og det er netop, hvad vores hovedperson gør. Først mentalt og derefter fysisk i Catherine Corsinis velspillede, men også sært forudsigelige historie om Suzanne, der lever et tilsyneladende lykkeligt liv med sin lægemand og to børn i mellemstørrelsen.

Miracle Film
Hun er ved at uddanne sig til kinesiolog, og manden finansierer opførelsen af en klinik i en bygning ved familiens hus. De har mødt hinanden, da hun som ung engelsk au pair-pige for vild i sin nye franske hjemby og stødte på en venlig ung lægestuderende. Hun har med andre ord aldrig prøvet andet – og han har været et godt økonomisk fundament at bygge en familie på. Han støtter hende naturligvis i hendes projekt, og hun virker glad. Indtil Ivan dukker op. Han er håndværker og arbejder på at gøre klinikken klar. Han er stovt, lidt mut, men vist egentlig et godt væsen på trods af en historie om en fængselsdom. Den hjemmegående Suzanne hygger sig i hans selskab, den gode kemi bliver til en flirt, som vokser til begær. Uden at hverken Suzanne eller hendes husbond kan gøre hverken fra eller til forlader hun ham først mentalt – og så er der ikke langt til det næste logiske skridt.

Der er lavet mange fremragende historier om forhold, der brydes, mens nye opstår. Lykken er lunefuld hører ikke til helt oppe på det niveau på trods af to solide præstationer af Kristin Scott Thomas og Sergi López i de centrale roller. De to kan om nogen i europæisk film spille godt gammeldags klassisk filmskuespil af den type, hvor hele livshistorier kan fortælles i et enkelt blik – og det er entydigt en fornøjelse af følge deres arbejde på lærredet. Men historien i sig selv virker hastigt fortalt og troværdigheden stammer fra skuespillernes levering og ikke fra manuskriptet. Suzanne forlader optændt af begærets flamme naturligvis sin familie og søger lykken med den fyrige håndværker, som må rejse fra job til job, men på sigt kan det godt være svært at klare sig, når man ikke tidligere har skullet bekymre sig om jordnære ting som økonomi og arbejde.

Miracle Film
Store dele af historien minder om Per Flys Kvinden der drømte om en mand, hvis man ser bort fra dens drømmeagtige tvetydighed, og vel gemmer der sig godt dramatisk stof i historier, hvor hjemmets trygge arne og den møjsommeligt opbyggede familieidyl skal smadres for drifternes ustyrlige spil – men det er også netop den følelse, man sidder tilbage med i salen. At det er en historie, der fortælles for at have en dramatisk ramme, man kan lade to gode skuespillere udfylde, snarere end det er en historie, det har været nødvendig for instruktøren at fortælle. Det hele får et let distanceret præg, nærmest som en stiløvelse, og mens ingen kan sætte en finger på udførelsen, så formår Corsini – på trods af en stadig stigende dramatisk kurve, som kammer over i det direkte urealistiske mod slutningen – heller aldrig at hive os tilstrækkeligt ind i dramaet til, at følelsen af den erotiske drifts amokløb tages med ud af biografen igen.