Anmeldelsesdato:24-01-2001
Annette BeningSusan
John GoodmanRoland Jones
Greg KinnearPerry Gordon
Ben KingsleyGraydon
Judy GreerRebecca

Rumvæsen søger kvinde

Et sted langt ude i universet, på en anden planet, er et mandedomineret samfunds leder (spillet med pondus af Ben Kingsley) i gang med at forberede invasionen af Jorden. Metoden er enkel – de fremmede ligner mennesker på en prik, bortset fra, at de ikke har nogen kønsorganer, men Den Udvalgte bliver udstyret med en avanceret tilbygning, som reagerer på den slags underlige impulser som jordboer kalder følelser – og i særdeleshed på de mere erotiske af slagsen. Han skal nu opsøge en kvinde, parre sig med hende – og vupti, en ny race af rumvæsner er klar til at indtage vores fredelige planet.

Ujævn landing
Rumvæsnernes problem er, at de kun kan ankomme til Jorden ved at lande på et flytoilet, når flyet befinder sig i luften. Så tanken om den diskrete ankomst må hurtigt droppes – og det bliver også den livlige turbulens og de uventede gæster i luftrummet, som vækker den paranoide lufthavnkontrollør Roland Jones’ (John Goodman) opmærksomhed. Han begynder at undersøge sagen, men bruger heldigvis det meste af en film på at nå frem til sandheden.

Harold Anderson
I mellemtiden kan det udvalgte rumvæsen i Garry Shandlings (som vi sidst så i en noget anderledes rolle i Hurlyburly) fyldige skikkelse boltre sig i rollen som Harold Anderson – salgsmedarbejder med en usædvanlig trang til kvinder. Hans mission på Jorden er jo helt enkel, men allerede den første dag bliver hans sexlyst distanceret af kollegaen Perry Gordon (Greg Kinnear), og det bliver starten på en mareridtsagtig indføring i jordiske kvinders komplicerede natur.

En fuld ejendomsmægler
Annette Bening er kommet direkte fra hovedrollen i American Beauty - og via tilfældighedernes spil er hun fortsat i jobbet som ejendomsmægler. Harold Anderson ser hende første gang ved et AA-møde, hvor hans kollega har medbragt ham for at score utrøstelige kvinder, og Harold falder pladask for Susan – så meget man nu kan falde, når man ikke nærer menneskelige følelser. Men Susan er ikke helt så nem at få fat på, og langsomt taber Harold sin mission af syne i forsøget på at vinde hendes tillid.

Plotproblemer
Problemet i What Planet Are You From? ligger i dens kunstige udgangspunkt. For det eneste Harold skal er at have 2 minutters ubeskyttet sex og så ellers smutte hjem til det ydre solsystem igen – og bild mig ikke ind, at det kræver det meste af et år på planeten Jorden for at opstøve dette. Han kunne bare smutte ned i den nærmeste videobiks og leje Species - der var et rumvæsen, som vidste, hvor det ville hen. Men nej, godt nok er plottet fjollet og langt ude, men instruktøren Mike Nichols fastholder alligevel, at vi skal lede efter lidt dybere temaer og mere hyggelig, familieorienteret sjov.

De få grin
Ufarligheden gør What Planet Are You From? til en ret langtrukken affære. Efter de første 20 minutter, hvor der smides så mange nye idéer på bordet, at man helt glemmer at kede sig i ren forbløffelse, begynder alvoren langsomt at komme snigende, og humoren reduceres til en evig tilbagevenden til den summende lyd som Harolds kunstige lem udstøder, når han bliver opstemt. Ha-ha – og så heller ikke meget mere. Hen mod slutningen, hvor John Goodmans jagt på sandheden accelererer, hvor Harolds mission når sin afslutning – og vi for en kort bemærkning vender tilbage til planeten langt væk - liver filmen op igen, men det er for sent til at redde indtrykket. Hvis man vil lave en raffineret, pjattet og sjov sex-komedie, så skal man være ærlig overfor genren og ikke forsøge at gøre den familievenlig – og What Planet Are You From? savner lidt af den frækhed og nerve, som de bedste af slagsen oser af.

DVD-udgivelsen af What Planet Are You From? er præget af vanetænkning og glimrende teknisk kvalitet og placerer sig således i den solide kategori, hvor det er filmen, som er væsentligste årsag til at investere i skiven. Det relativt korte kig 'Bag Kameraet' virker mere som en forlænget reklame og kun de mest hard-core musikinteresseret kan finde på at se filmen igennem med musikken isoleret på lydsporet.

Indl�g: