Anmeldelsesdato:22-11-2000
Michael IronsideTyler
Julie StrainJulie
Billy IdolOdin
Pier KohlGermain St. Germain
Sonja BallKerrie

Ultravold, Heavy Metal og sci-fi

I 1981 var amerikanske heavy-metal bands som Black Sabbath, Blue Oyster Cult, Devo m.fl. med til at give filmen Heavy Metal kultstatus i USA. Filmen var baseret på et tegneserie-magasin af samme navn, der indeholdte 6 forskellige historier og genrer indenfor sci-fi, fantasy, adventure, erotik sword&sorcerer etc. Disse stilarter blev forbundet med og af de japanske Anime-tegnere (hvis stilart herhjemme bedst er kendt under betegnelsen ’store øjne – stort hår’), der sammen med instruktøren bag bl.a. Beatles’ Yellow Submarine skabte den første Heavy Metal. Nu næsten 20 år efter kommer efterfølgeren, som denne gang er bygget på en karakter af B-filmdronningen og Playboystjernen Julie Strain.

Japans Anime-kultur
I Japan er tegnefilm også for voksne. Filmene kaldes ’Anime’ (udtales ’ah-nee-meh’) og besidder stort set alle undergenrer: fantasy-anime, romance-anime, erotisk-anime, horror-anime, børne-anime, adventure-anime samt mange flere. Derfor læses tegneserier også af et ældre publikum og betragtes som ligeværdige med almindelige romaner og noveller. Siden 1960’erne har Vesten og især USA kunnet opleve de imponerende japanske streger, bl.a. med tv-serier som Astro Boy, Star Blazers og Akira. Selvom Anime spænder bredt, og særligt i hjemlandet ikke blot begrænser sig til tegneserie-stereotyper, er dette ofte hvad der distribueres i Vesten. Således desværre også Heavy Metal.

Legenden
”I mange år beherskede de onde Arakaciere universet med grusomhed og ondskab. Kilden til deres frygtelige kræfter var at finde i et aflåst værelse på planeten Uroboris. Der befandt sig et vand, som lovede udødelighed til dets ejer. Men værelset blev omsider låst og nøglen slynget bort i rummet. Men den der genfinder denne skal blive ledt af dens kraft til udødelighedens ophav. Dog er det også bestemt, at blot en enkelt berøring af nøglen vil lede til det komplette galskab”. Og ganske rigtigt: da Tyler finder og tager den gamle nøgle, begynder han at dræbe alt på sin vej for at opnå titlen som universets hersker.

Blodhævn i det ydre rum
Dette bringer ham til en lille planet, ’Eden’ (mindre kunne ikke gøre det), hvor der hersker fred, idyl, demokrati og landbrug. Efter 2 minutters udryddelse af alt fra dens overflade kidnapper han de overlevende, heriblandt den unge smukke Kerrie. Hvad han ikke ved er, at også Julie overlevede, og at han netop har dræbt hendes fader og kidnappet hendes søster. Julie er en kvinde af handling, store bryster og ditto pistoler og straks kan hendes jagt på hævn begynde.

Tykke lån
Man kan betvivle om Heavy Metal 2000 i det hele taget selv har udviklet nogen historie. Vi kender det hele fra utallige science-fiction tegneserier, fra ’Superman til ’Linda og Valentin’ og fra spillefilmens verden er der mere end ’lånt’ fra både Star Wars, (luftkampene og persongalleriet er praktisk talt identiske) og storbyforfaldet i Blade Runner. Det hele er tilsat lidt billig lummerhed med kvindetøj i laser og halve ’kærlighedsscener’. Julies karakter er en blanding af kvindefigurer som den første computerspilsheltinde, Lara Croft og tv-serie-eventyreren Xena og ligner slutteligt en kvindelig sci-fi helteudgave af Rambo, hvis måde at grynte Julie imiterer ganske godt. Filmen falder desværre svært til jorden i forhold til sine inspirationskilder, først og fremmest pga. sin overskyggende mangel på humor.

Med et budget på $15mio. er produktionen af Heavy Metal 2000 som forventet professionel og visuelt imponerende både i tegninger og computeranimationer. Desværre ødelægges indtrykket af gentagne dårlige klip og manglende ’flow’ i sceneovergange, som man ikke undgår at bemærke særdeles ofte. Dette er med til at give dialogerne et kunstigt præg, der kommer til at fremstå som et desperat forsøg på at give historien sammenhæng. Heavy Metal 2000 vil uden tvivl gerne være ’uspoleret ond’, men med manglende originalitet og stereotype virkemidler forbliver forsøget ved allerede afprøvede filmklichéer, der trætter mere end provokerer.

Et langt interview med Julie Strain Eastman og hendes mand og medforfatter Kevin Eastman, samt adskillige ’bag-scenen’-klip, er med til at gøre DVD’en til et absolut rimeligt køb for fans. Desuden er der mulighed for at se animation-tests, sideløbende med en lille skærm der viser filmens endelige resultat, hvilket faktisk viser sig som både spændende og lærerigt. Billedgalleriet er som forventet overstået på 20 sek. og efterfulgt af et ”nå”, men med førnævnte baggrund samt basale features som trailer, 3 forsk. sprog, flere undertekster og isoleret soundtrack til freaks, er DVD’en ganske præsentabel. Eftersom man heller ikke kan udsætte det mindste på det imponerende billede eller lyd, som er i Surround Sound til dem med udstyret, er DVD’en et sikkert must for de formentligt få, der også kan nyde filmen.