Anmeldelsesdato:14-09-2010
Tom HollanderSimon Foster
Gina McKeeJudy Molloy
James GandolfiniLt. Gen. George Miller
Chris AddisonToby Wright
Anna ChlumskyLiza Weld

Magtens tossede karrusel

Politisk satire er en svær størrelse at få til at fungere helt ideelt som film. Filmhistorien rummer enkelte storslåede eksempler – og mange ganske forglemmelige forsøg. Men Armando Iannucci rammer med kaskader af svulmende eminente sproglige lussinger absolut plet med In the Loop, der spiller som en drama-dokumentarisk gengivelse af en af de dage, der bare ikke kan holde op med at gå galt.

Sunrise Film
I centrum er den egenrådige spindoktor for en inferiør britisk minister. Han holder den logrende puddel af en politiker i stram snor, men under morgenkaffen hopper snoren alligevel af, da ministeren i et radiointerview kommer til at udtale, at krig er uforudsigelig på spørgsmålet om, hvorvidt England er på vej i en væbnet konflikt langt fra hjemlandet. Den stakkels minister aner ikke, hvad han har gjort, men det ene storpolitiske bølgeskvulp efter det andet er sat i bevægelse mellem London og Washington D.C, hvor 'duerne' basker krigsangste med vingerne, mens høgene spidser retorikken og gør klar til krig.

Og på toppen af denne vanvidstur rundt i den politiske karrusel, sidder Malcolm Tucker (Peter Capaldi) i en sky af eder og forbandelser og forsøger at styre hele showet sikkert i land. Det er skarpt, vittigt og forbistret underholdende at følge disse politiske forviklinger, der udspiller sig som en fusion mellem den klassiske BBC-tv-serie Yes, Minister (og senere Yes, Prime Minister), amerikanske The West Wing og et par skefulde barok satire – men mest af alt minder den naturligvis om Iannuccis egen tv-serie The Thick of It, som den er baseret på. Visuelt er stilen dokumentarisk med grove, umage klip i materialet og håndholdte kameraer, der gør deres bedste for at følge med, når hovedpersonerne kæmper en brav kamp for at holde balancen i de storpolitiske forviklinger.

Sunrise Film
In the Loop blev lidt overraskende, men ualmindeligt fortjent nomineret til en Oscar for bedste manuskript. Det er den slags anerkendelser, som luner, selv om man altid kan diskutere, om det er manuskriptets kvaliteter, der skinner igennem, når stilen er så umiddelbar og improviseret, som i dette tilfælde. Men det er tegn på, at In the Loop er et af de friske pust i biografen, som man bør unde sig selv – og så er det en politisk satire med bid, kvalitet og et utal af grin. En af de meget få i genren.

Intet ekstramateriale udover en trailer.

Hvad handler Ulrich Seidls kontroversielle Hundedage om?