Anmeldelsesdato:27-10-2010
Portia DoubledaySheeni Saunders
Jean SmartEstelle Twisp
Zach GalifianakisJerry
Steve BuscemiGeorge Twisp
Fred WillardMr. Ferguson

Forbandet ungdom

Michael Cera er næppe en skuespiller mange biografgængere kender til – med mindre man er til de bløde og følsomme typer: De stammende usikre og nervøst jomfruelige unge mænd af 'hundehvalpelig' karakter. I denne kategori er han til gengæld kongen. Fra Superbad over Juno til Nick and Norah's Infinite Playlist og især med tv-serien Arrested Development har han finpudset figuren, som han næsten leger med i Youth in Revolt. Nick Twisp hedder Cera denne gang og François Dillinger, for Cera spiller egentlig to roller. Nick opfinder nemlig den overlegne François for at styrke sit selvværd. Noget de fleste 16-årige har brug for, specielt hvis de er følsomme, usikre og jomfruelige mænd.

Retro-elskere
Youth in Revolt er baseret på romanerne skrevet af C.D. Payne, hvori Nick blot var 14 år gammel og hærget af sine hormoner. I filmen er han nogle år ældre, men stadig lige plaget af de typiske teenage-trængsler. Han er dog ikke den typiske teenager. Han elsker Frank Sinatra og holder sig alt for god til at dyrke den moderne popkultur, så det må næsten være skæbnen, da han møder den ligesindede Sheeni Saunders. Hun er frankofil til fingerspidserne, hvilket er derfor Nick opfinder François Dillinger. Efternavnet tager han fordi det lyder farligt, mens hans tøj og udtryk er lånt fra hendes idol Jean-Paul Belmondo. François er opdigtet, og det er kun Nick, der kan se ham.

Woody Allen møder J.D. Salinger
Dette er den klassiske dannelsesrejse med et twist, idet udviklingskurven er nedprioriteret i forhold til dialogen, som er ultraskarp, i hvert fald mellem de unge i filmen. De voksne derimod er en helt anden sag. Både Nick og Sheenies henholdsvis pinlige (Jean Smart & Steve Buscemi + Zach Galifianakis og Ray Liotta) og rigide (M. Emmet Walsh og Mary Kay Place) forældre fremstår primitive og endimensionelle sammenlignet med historiens ungdom, der sprudler af kvik ordveksling og opfindsom iagttagen. Det er halvt nuttet og halvt absurd og fuldstændigt uimodståeligt. Så meget at det nemt opvejer et plot, der er mere fragmenteret end veldrejet. Faktisk føles Youth in Revolt som adskillige sammensatte selvstændige kapitler forbundet kun af karaktererne. Og sågar med korte animerede sekvenser til at skille dem fra hinanden. Det ene tableau mere kuriøst end det næste. Den temmelig excentriske Nick/François er tilsyneladende ekspert i at rode sig ud i situationer, Nick ikke kan overskue. François er ligeglad, han spytter på gulvtæppet og skrider. Det er mere charmende end det lyder, og der er desværre slet ikke nok François med i Nicks daglige drama.

De tossede år
Man må endelig ikke sammenligne Youth in Revolt med tidens andre film om teenagere og deres udfordringer. Den er slet ikke så interesseret i at normalisere sine figurer som den er i at latterliggøre det at være teenager – ikke at forveksle med at den på noget tidspunkt latterliggør sine teenagere. Nick træffer ikke de mest fornuftige valg i jagten på den udkårne, men filmen klandrer ham aldrig for hans kriminelle aktiviteter eller moralsk forkastelige optræden. Jo mere sindssygt han opfører sig, jo bedre, er vist moralen. For han gør det jo med et rent hjerte, et enormt lystent hjerte, men ikke desto mindre for kærlighedens skyld. "Han er jo ikke psykisk syg, han er bare teenager"!

Der er en håndfuld slettede scener som er ganske fine at få med, men det bedste ved ekstramaterialet er nu kommentarsporet med instruktør Miguel Arteta og stjernen Michael Cera. Afslappet dog informativt.

Dalida26/4
Lady Bird26/4
Avengers: Infinity War25/4