Anmeldelsesdato:21-12-2010
Katherine HeiglJen Kornfeldt
Tom SelleckMr. Kornfeldt
Catherine O'HaraMrs. Kornfeldt
Casey WilsonKristen
Rob RiggleHenry

Dræbende dårlig

Film er en sjov størrelse. Man kan diskutere langt og længere hvorvidt det er rimeligt overhovedet at bedømme film, for ligegyldig hvor god eller dårlig en film er, vil der som regel være et publikum til den. SATC2 er et godt eksempel. Killers er et andet. Den er bestemt hverken ens tid eller penge værd, og alligevel skal den nok trække folk til, men ulig den førstnævnte film, der kalkulerende griner hele vejen til banken, er Robert Luketics nye action-komedie Killers bare en mislykket film. Den vil gerne være sjov, sød og spændende. Den prøver på at underholde os, og den byder tilmed på to hovedrolleindehavere – Katherine Heigl og Ashton Kutcher – der forsøger at levere morsomme præstationer, men den falder konstant fra hinanden.

Fra hitman til Byggemand Bob
Ulig Mr. and Mrs. Smith, som Killers forsøger at imitere i forskruet forstadsidyl, er der ikke megen fremdrift i løjerne. Præmissen er denne gang, at han (Kutcher) er lejemorder på vej ud af faget, og hun (Heigl) er en form for computernørd. Filmen gider ikke engang forsøge at forklare hendes job. Vi er derfor også ligeglade. Vi ser heller ikke meget til, hvad han laver, for da parret render ind i hinanden i Sydfrankrig og åbenbart forelsker sig, opgiver han sin farlige beskæftigelse og bliver entreprenør hjemme i Surburbia, USA. Alt er yndigt og romantisk i deres lyseblå hus – altså lige indtil en håndfuld af deres kolleger pludselig prøver at myrde ham.

Det er f... for svagt!
Man skulle også tro, at to så skønne skuespillere som Kutcher og Heigl, der er vældig troværdige som nygift ægtepar, skulle kunne overskinne alle de triste pletter i plottet, men ak! Selv ikke deres veloplagte sammenstød kan redde Killers fra den sikre død. Manuskriptet er simpelthen for ringe. Det er tæt på at være rystende, at en af de to forfattere, Ted Griffin, har giver os værker som Ocean's Eleven og Matchstick Men. Her har han sløset alt for meget! Historien er en uinspirerende række fortænkte scener stykket sammen med ikke meget andet end blind tro på, at det nok skal lykkes at underholde os, så længe Heigl og Kutcher leverer rigeligt med mimik og fysik. En ualmindelig doven holdning, som også forurener timingen og tempoet.

Der er langt til fyrværkeriet
At lade dygtige komikere som Tom Selleck og Catherine O'Hara – der spiller hendes overbeskyttende og fordrukne forældre – få så lidt plads er heller intet fornuftigt valg, mens diverse biroller, der brat går fra venner til fjender, slet ikke gives nok fundament. Havde vi fået opbygget en stemning før alle begynder at skyde løs på vores på vores par, havde der nok været mere at grine af. Killers er derimod en slatten undskyldning for en action-komedie. Både slagsmålene, lejemorderne og den endelig mening med galskaben er direkte latterlige. Det tyder ikke godt for Luketic, der efter Sviger-monster og The Ugly Truth mangler at levere en komedie med kant og kraft. Denne er blot (endnu) en fuser.

Det klassiske reklameindslag, Behind the Scenes-featuretten, er cirka 11 minutters butt-kissing. Gab! Der er også en pæn bunke fraklippede scener og et gagreel, men synderligt spændende er det ikke.

Indl�g:

Den lille pige og profeten23/6