Anmeldelsesdato:30-12-2010
Ben StillerRoger Greenberg
Greta GerwigFlorence
Rhys IfansIvan
Jennifer Jason LeighBeth
Merritt WeverGina

Hverdagens triste tidspunkter

Noah Baumbach, som tidligere har bragt os de fine familiedramaer The Squid and the Whale og Margot at the Wedding, er vældig begejstret for at fange livets mere udramatiske og dermed måske mere ægte øjeblikke og mose dem sammen til en film. En efterhånden velbrugt fragmenteret stil, som når klippet korrekt sammen, kan ophøje de spraglede dele til et formfuldendt billede på tilværelsens stille magi. Referencen til Sofia Coppola eller Kelly Reichardt lurer ofte lige om hjørnet i Baumbachs verden, men hvor disse kvinder virkelig formår at skære helt ind til benet, tage de mest intetsigende øjeblikke og forvandle det til noget sublimt smukt uden at miste den menneskelige faktor, lider Baumbachs nyeste film mest af alt af en udpræget hang til at udstille det patetisk humane aspekt, uden dog at besidde nogen større sans for den udefinerbare skønhed i hverdagen eller en skjult mening med alle banaliteterne. Det er slapt sat sammen og i længden sørgeligt at beskue.

På sikker afstand
Greenberg er fortællingen om en mand i starten af 40’erne, der kæmper med og mod sin fortid. Han er ikke i stand til at slippe den, og formår dermed heller ikke rigtig at leve i nutiden. Han er distanceret og tilbagetrukket; usympatisk og en hel del enerverende på sin helt hjemmebagte neurotiske måde. Ben Stiller gør et glimrende job i at vise os denne figur i al hans uperfekte grimhed; problemet er blot, at Baumbach ikke har nogen vej for denne mand at rejse. Tilsyneladende skal Greenberg lære at pleje sine forhold noget bedre og tage ansvar for sine valg i livet, men vi når aldrig helt der ind, hvor vi mærker hans pseudoweltschmerz; det vil Baumbach simpelthen ikke tillade. Det betyder at man efter halvanden time i selskab med Roger Greenberg ikke kun er temmelig indifferent overfor ham, men at vi samtidig hverken har fuldt ud forstået hans motiver for at handle som han gør, eller har lært at holde af ham trods hans mangler som menneske.
En film, der som en roman ville gøre det, tager afsæt alene i et sølle figur, men uden at lade os se ham i tredimensionel størrelse, er en mangelfuld én. Og det er Greenberg i den grad også. Baumbach rammer enkelte gange sin forbitrede livsfrustration perfekt, når Greenberg på nonchalant vis udspyer sine kommentarer til bl.a. menneskeheden, sin egen ældningsproces og generel social etikette, men som helhed vakler filmen i sit forsøg på at parre en bunke realistiske momenter sammen til en helstøbt fortælling om en følelsesmæssig afdanket mand, der forsøger at få sin vragede fortid til at hænge sammen med en for ham fuldstændig ufuldstændig nutid.

3 featuretter, som i virkeligheden er tre glorificerede trailere krydret med ultrakorte interviews med instruktør og skuespillere.

Downsizing18/1
Fra balkonen18/1