Anmeldt af:Søren Langelund

Ron Cornelius
Bob Johnston
Peter Marshal
David O'Connor
Jennifer Warnes

Halleluja

"Det er svært at lægge an på en kvinde, når man konstant har et kamera hængende over nakken". En halv time inde i Tony Palmers fluen på væggen-dokumentar om Leonard Cohens europaturné i 1972 bliver den canadiske charmør og singer-songwriter på akavet men humoristisk vis pludselig meget bevidst om det filmhold, der følger ham dag og nat. Cohen opgiver at forføre den smukke tyske kvinde, der ellers har fanget hans interesse bag scenen, og henvender sig for første og sidste gang i løbet af filmens spilletid direkte til kameraet. Få sekunders form for verfremdungseffekt, der i en kort stund distancerer subjektet og gør opmærksom på den filmiske ramme, og i dette tilfælde undtagelsen der bekræfter reglen. For resten af Bird On A Wire er bygget op som en nærmest hypnotisk rejse ind i sjælen på en af populærkulturens største personligheder. En odysse, der berører og beriger så godt som samtlige sanser.

DFI
Placeret i spændingsfeltet mellem æstetisk romantiker og modernistisk prædikant har Cohen fra pladedebuten i 1967 og frem til i dag med sin helt særlige poetiske musikalitet været en af sin tids mest ikonografiske og signifikante stemmer. I Cohens optik er han dog først og fremmest defineret af sin egen utilstrækkelighed, og før 1972-turnéen blev det proklameret, at den meget vel kunne blive hans sidste. På trods af han aldrig havde været et større navn og, vil nogle mene, i disse år var på toppen af sin karriere. Dette kontrastforhold og denne sårbarhed hos hovedpersonen, samt hans for en populærkunstner så bemærkelsesværdigt indskrænkede behov for at sætte sig selv i centrum, er filmens underliggende omdrejnings- og udgangspunkt, og gennemsyrer den som dens mest afvæbnende styrke. Cohen er spilletiden igennem nærmest opofrende ydmyg og synes oprigtig, når han gentagne gange bagatelliserer egne kvaliteter eller bryder sammen over for det publikum, han føler, giver ham så meget indlevelse, han ikke formår at give igen.

Denne følelse af magtesløshed hos Cohen forstærkes af praktiske udfordringer, som f.eks. at lyden på turnéen er af så svingende teknisk kvalitet, at dele af publikum kræver sine penge tilbage – mest dramatisk i en scene fra koncerten på Falkoner Teatret i København. Og på et spørgsmål fra en reporter der vil vide, hvad der i Cohens øjne udgør succes, svarer han prompte: Overlevelse. Størstedelen af turneens publikum er dog imidlertid – forståeligt – så dedikerede og betagede af fremførelsen af sange som "Suzanne", "Avalanche", "The Partisan" og "So Long, Marianne", at de tilgiver alle tekniske vanskeligheder og overgiver sig til, hvad der hurtigt viser sig at være noget af det ypperste, en musikscene har oplevet. Cohen er måske et geni uden viden om eller erkendelse af sit talent, men et geni er han ikke desto mindre. Et geni med en dybde, indsigt og indlevelse som det er få forundt – og som aldrig er portrætteret mere præcist eller berigende end i denne film.

DFI
Den ene råt men smukt fotograferede, skelsættende og velklippede scene afløser den anden til tonerne af de mest mindeværdige sange fra Cohens tidlige karriere. Sange, der i filmen af Cohen karakteriseres som omhandlende eller udsprunget af ensomhed, og som overordnet skitserer et sociopolitisk billede af de moderne generationernes umættelige sult efter evig selvrealisering med oftest fatale konsekvenser – en tematik som også præger flere af karrierens senere mesterværker som "First We Take Manhattan" og "The Future".

Sangene er ligesom billedsiden restaureret til perfektion, og adskillige af live-versionerne overgår de ellers klassiske studieindspilninger. Tony Palmer formår tilmed at bruge dem som fortællingsmæssig motor i skildringen af både performeren og personen Cohen. Modsat den skuffende Leonard Cohen: I'm Your Man fra 2005 er Bird On A Wire således en dokumentar, der vitterligt dokumenterer og perspektiverer alle aspekter af Cohen i stedet for blot at hylde dem. Resultatet er en tidløs usleben diamant, hvor poetiske, filmiske og musikalske kvaliteter går op i den højeste enhed, og tager nærmest terapeutisk, meditativ form.
Man forlader således biografen med en følelse, der bedst beskrives i et anmeldelsescitat fra 2008 publiceret i britiske The Independent: "Når legenden Cohen indtager scenen, er det intet mindre end en kulturel begivenhed af nærmest bibelske dimensioner". Efter 106 himmelske minutter i selskab med Bird On A Wire er der kun tilbage at tilføje et taknemmeligt "halleluja".