Anmeldt af:Bjørn Andersen

Eric BanaErik
Cate BlanchettMarissa
Tom HollanderIsaacs
Olivia WilliamsRachel
Jason FlemyngSebastian

En thriller med spræl i

Som manden bag filmatiseringer af skønlitterære klassikere som Stolthed og fordom og Soning synes instruktøren Joe Wright med thrilleren Hanna umiddelbart at bevæge sig i den diametralt modsatte retning. Det er der kommet en utraditionel og ganske fornøjelig film ud af det, der kan byde på en spændingsfortælling i høj fart og fængslende karakterer.

Bizarre optrin og skæve karakterer
Teenageren Hanna er vokset op i den finske vildmark, hvor hendes far Erik, spillet Eric Bana, har opdraget hende til at blive den perfekte dræbermaskine. Her gemmer de sig for nogle væmmelige CIA-agenter ledet an af Marissa Wiegler, spillet af Cate Blanchett med en vis selvironisk farlighed. Naturligvis kan idyllen i vildmarken ikke bestå og snart bliver Hanna og Erik skilt ad.
At det hele skal munde ud i et opgør mellem Hanna og Wiegler kan næppe overraske, men vejen dertil er belagt med en skæv tilgang takket være bizarre optrin og karakterer. Opdraget i det vilde skal Hanna pludselig lære at gebærde sig blandt andre almindelige mennesker, hvorfor hendes første kys med en dreng bl.a. ikke forløber helt normalt. Og mens hun prøver at lære denne nye verden at kende, bliver hun forfulgt af Wieglers håndlangere – en besynderlige gruppe bestående af et par bøvede skinheads og en lejemorder med hang til korte hvide shorts og mænd.

Højt tempo og fine karakterer
Til tider kan Wrights instruktion virke overlæsset og hyperaktiv, hvor tempoet gennem håndholdt kamera og klipning næsten overvælder sanserne, hvilket dog her komplementerer historien. Visuelt arbejder han flere steder også med lange komplicerede kameraindstillinger, som fanger opmærksomheden og tilføjer intensitet til filmens scener. Og tilsat musik af The Chemical Brothers (Tom Rowlands & Ed Simons) er det ikke kun visuelt, at der er knald på.
Wright har også andre esser i ærmet til at holde liv i fortællingen. Filmens tone veksler mellem højhastighedsfortælling og mere stille scener, hvor ulig så mange andre amerikanske thrillere en følsomhed kommer til udtryk navnlig i filmens centrale rolle. Selv med modspil fra solide skuespillere som Eric Bana og Cate Blanchett, så er Saoirsa Ronan filmens stjerne. Med sine blå øjne og hvide alabast-hud formår Ronan at virke hård men alligevel skrøbelig, hvilket styrker hendes følsomme portræt af en tragisk figur, som på én gang er skabt til at være en dræbermaskine men samtidig blot er en ung og naiv pige, der skal til at lære en hel ny verden at kende.

Lidt frustrerende
Filmens mange komponenter synes dog ikke altid at være helt organisk sat sammen. Tragedien omkring Ronans figur når ikke rigtig at manifestere sig før Hanna igen er nødt til at undslippe sine fæle forfølgere, og man sidder tilbage med en lidt frustrerende fornemmelse. Men når det så er sagt, så er det stadig en underholdende og lidt skør film, der leger med tilskuerens forventninger gennem en genkendelig thrillerform tilsat en skæv tilgang og et hyperaktivt tempo.