Anmeldelsesdato:11-04-2011
Rebecca HallClaire
Jeremy RennerJem
Jon HammFBI S.A. Adam Frawley
Blake LivelyKrista
Chris CooperStephen MacRay

Arv, miljø og fremtidsdrømme

Bydelen Charlestown i Boston er, hvis de indledende tekster i Ben Afflecks effektivt leverede The Town skal stå til troende, det sted i verden, der avler flest vaneforbrydere. Det meste er biltyverier og anden småkriminalitet, men midt i dette forbrydelsernes mekka er Doug vokset op sammen med barndomsvennen Jem. De har som alle andre unge ernæret sig ved kriminalitet – velplanlagte og helgarderede røverier.

Vi åbner med et kup mod endnu en bank i rækken. Det hele er timet og klart, maskeringen er komplet, mens den kvindelige bankdirektør tvinges til at åbne boksen og tages med som gidsel, indtil de er i sikkerhed – og det skulle sådan set bare være det. Men de opdager, at kvinden bor i samme nabolag som dem selv, og derfor beslutter den lille selvbestaltede bande at overvåge hende for at få en fornemmelse af, om hun har set eller hørt noget, der kunne få dem genkendt. Samtidig er FBI-agenten Frawley ved at være ganske træt af de mange røverier og leder derfor efter hvert eneste spor, han kan finde, som måske kunne lede en konkret mistanke i retning af Doug og hans gutter.

The Town er Ben Afflecks anden film som instruktør og helt i tråd med den stærke Gone Baby Gone fra 2007, så er hans smag bag kameraet præget af en anden og mere udtalt seriøsitet end det noget brogede billede, som hans optrædener foran linsen giver indtryk af. Man kunne på baggrund af forfilmen tro, at dette seneste værk, som han også selv har været med til at skrive manuskript til, ville lægge sig op af Michael Manns Heat indenfor kupgenren, men The Town er snarere et dybfølt drama om at prøve at løsrive sig fra det miljø og den arv, man er vokset op med. Om at møde det ene menneske, der pludselig antyder en vej ud af det dårlige selskab og om at finde modet til at gribe chancen vel vidende at faldet, hvis man giver slip, kommer til at gøre ekstra ondt.

Det er ikke socialrealisme i klassisk europæisk forstand, dertil er de filmiske greb for mange og fascinationen af kupudførelsen for udtalt – men det er solidt håndværk, velspillet og med en gennemskuelig og dog sympatisk pointe. Man er godt underholdt og føler for figurerne, mens dramaet og spændingen følges ad i ligeværdige doser – og så er det en fornøjelse af se Mad Mens Jon Hamm som anspændt og samtidig kølig FBI-agent på jagt efter Afflecks i lige så høj grad nuancerede Doug.

De er ikke meget lange de to featuretter om henholdsvis folkene fra filmen, der kommer fra Charlestown; og indlsaget om Ben Affleck, som alle vist er svært glade for. Derfor kan man nemt bruge cirka 10 minutter på ekstramaterialet. Det er tiden værd.