Anmeldelsesdato:08-06-2011
Ben StillerGreg Focker
Owen WilsonKevin Rawley
Dustin HoffmanBernie Focker
Barbra StreisandRoz Focker
Blythe DannerDina Byrnes

Genkendelig familiehygge

For tredje gang samles Focker-klanen i den mildt uoplagte og decideret unødvendige fortsættelse til Meet the Parents og Meet the Fockers. Det er stadig absolut genkendelig familiehygge med en lang række af amerikansk films største ansigter, og mens intentionerne om at lave vennesæl underholdning til dels drukner i lidt for lavpandede vittigheder og sløve gentagelser, så er der stadig noget delvist tilforladeligt over udskejelserne.

Ben Stiller er stadig Gaylord Focker med den søde kone og et par tilstrækkeligt irriterende unger. Robert De Niro er den grumpne svigerfar med en fortid i CIA og et beskyttergen på størrelse med en hel efterretningstjeneste. Han bliver til dels holdt i ave af den sødladne Blythe Danner som svigermor, men på krigsstien er han alligevel. Til en afveksling går det ikke først ud over Gay Focker, som bliver udnævnt til familiens nye overhovede (i mangel af bedre), da svigerfar er begyndt at få problemer med hjertet. Det er dog ikke let at få titel af Godfocker (haha, og så er den også ligesom brugt op), og vores stakkels hovedperson må kæmpe med store krav og en topflirtende salgskvinde i form af letpåklædte Jessica Alba for at styre sin lille familie gennem de rørte vande.

Kendte ansigter popper op i ny og næ. Harvey Keitel er sjuftet byggepladsleder i en vildt underudnyttet rolle, Laura Dern er privatskoleleder med gods i, Dustin Hoffman og Barbra Streisand vender tilbage som Focker-forældrene og Owen Wilson ser vi atter som den flippede, men måske alligevel ideelle svigersøn for De Niro og Danner. Det føles som at vende tilbage til en stor, skør men alligevel hyggelig familiegenforening, men man kan kun drømme om, hvad det kunne være blevet til, hvis bare én af de involverede, et sted i produktionen, havde brugt tiden på andet end bare at hæve sin lønseddel. Fra instruktør Paul Weitz over manuskriptforfatterne til hele det omfangsrige og erfarne skuespillerhold køres der på sikker automatpilot, og mens filmen som helhed hænger sammen, så er det tredje visit i Focker-land lavet uden sjæl og engagement. Lad os stoppe legen her, selv om slutbilledet lægger op til endnu en omgang gale streger.

På BluRay-udgivelsen er der et par enkelte flere indslag med i bonusmaterialet, så dvd’en bør ikke skamme sig: Der er rigeligt med ekstra spas. Fra sjove fraklip over slettede scener til nogle featuretter. Især hvis man elsker filmene vil man glæde sig over at ekstramaterialet er holdt i samme (platte) tone.