Anmeldelsesdato:29-08-2011
Jesper ChristensenRikard Rheinwald
Anne Louise HassingSanne
Lene Maria ChristensenDitte
Pilou AsbækPeter
Line KruseChrisser

I patriarkens skygge

Det starter lystigt i Pernille Fischer Christensens længe ventede familiekrønike En familie, som havde verdenspremiere på sidste års filmfestival i Berlin, men som har lunet hylder hos den danske distributør indtil nu. Vi åbner med det, man skulle tro var en lystig familiekrønike i bedste familiestil med sjove skrifttyper og den kvikt afviklede prolog om familien Rheinwalds indtog i Danmark og effektive etablering som et af Kongerigets mest anerkendte bagerimperier.

Nordisk Film - Rolf Konow
Men herefter tager alvoren over. Jesper Christensen er i naturlig topform som tredje generation af den tyske bagerslægt, der går efter en god krumme og en ulastelig kvalitet i arbejdet. Han har to voksne børn med sin første kone og to små med den nuværende, og så har han netop overlevet en kræftsygdom i lungerne, så livsmodet fejler intet. Den ældste datter Ditte, der er filmens anden hovedperson, har netop fået ønskejobbet i New York og vælger abortvejen, da hende og kunstner-kæresten pludselig og meget ubelejligt er gravide. Det føles så let, blot at vælge fra for at vælge til, men valgene bliver pludselig og hurtigt sværere og glider familien mere og mere af hænde.

For nok hænger der kort med ønsker om god bedring fra majestæten på opslagstavlen, men kræften vender tilbage, denne gang i hjernen, og så er dødsdommen i gang med at blive fældet over den ellers enevældige bager og familiefader. Han har netop giftet sig med den søde Sanne, som de ældste døtre lidt overbærende har taget mod uden at betragte hende som en erstatning for deres biologiske mor, men skæbnen vil det anderledes. Dermed ændrer spillereglerne sig pludselig også for datteren Ditte, der må se stort på den ofrede graviditet og drømmetilværelsen i udlandet for at hellige sig at være hos faderen i hans sidste tid – og ikke mindst at forholde sig til hans klare forventning om, at hun overtager bageriet.

Nordisk Film - Rolf Konow
Alle valg i tilværelsen har konsekvenser. Måske er de ikke synlige, måske kommer de fra en uventet kant – men alt har konsekvenser og en dag bliver de blotlagt. Det sker med ofte dirrende nærvær i Kim Fupz Aakesons og Fischer Christensens manuskript, der med stor struktur og derfor i perioder svigtende realisme lader begivenhederne falde i hak for Ditte og farmand Rikard i denne skæbnefortælling, der stilmæssigt ender et solidt stykke fra åbningens muntre tone. Der er lystige øjeblikke undervejs, og der er rørende øjeblikke i rigelige mængder, hvor det stærke ensemble spiller med stor afstand til dansk films ellers ofte stærke præstationer – og man skal være støbt af et ualmindeligt stærkt materiale for ikke at lade sig gribe med af livets brutale uafvendelighed – men det er ikke ensbetydende med, at En familie er en filmisk oplevelse til topkarakter.

For nok er spillet stærkt og nok sidder følelserne solidt i synet på os, men historien vakler også mellem flere forskellige udtryk uden helt at finde et sikkert fodfæste. Måske er det fordi, vi på relativ kort spilletid skal nå næsten bogstavelig talt fra vugge til grav, at filmens tonefald til tider opleves flimrende, men det gør det, og En familie virker stærkest i enkeltsekvenser og i sin gribende håndtering af Rheinwaldernes livsmotto om altid at ville have både det sure og det søde for derved at få den perfekte balance i brødet (og dermed også i livet).
Den samlede balance finder Fischer Christensen aldrig, men man røres og får eftertænksomheden over livets multifacetterede realiteter vakt til live samtidig med at filmen modigt og konsekvent tvinger os til at forholde os til dødeligheden både for os selv og for alt omkring os, og det kan jo på ingen måde siges at være en skidt kvalitet.

(- af LB)

De såkaldte 'featuretter' er nu ikke andet end en lille optagelse fra gallapremieren på En familie i Dagmar, samt nogle korte interviews med Jesper Christensen og instruktør Pernille Fischer Christensen.
Derudover er der bare filmens trailer.

Hvilken film vandt Oscaren for 'bedste film' i 2002?