Anmeldt af:Søren Langelund

Bérénice BejoPeppy Miller
John GoodmanAl Zimmer
James CromwellClifton
Penelope Ann MillerDoris
Missi PyleConstance

Tavshed er Oscar-guld

Få scener i filmhistorien er så rørende som slutningen på Charles Chaplins Byens lys fra 1931. En blomsterpige, som netop har fået sit syn igen efter en øjenoperation, opdager, at Chaplins fattige vagabond er hendes velgører, og ikke et øje er tørt, da deres blikke mødes og han spørger "you can see now?", hvortil hun prompte svarer "yes, I can see now". En dialogudveksling med både bogstavelig og allegorisk styrke leveret gribende simpelt. Og det til trods for – eller måske netop fordi – replikkerne leveres på skrift, og der ikke ytres et eneste ord.

Præcist et sådant monumentalt eksempel på hvilken gennemslagskraft en stumfilm kan have, har utvivlsomt været The Artists centrale inspirationskilde. Det er en moderne stumfilm med nostalgisk afsæt, der som få er indbegrebet af klicheen "less is more". Kald den en hyldest til simplere tider eller et opgør med tidens tomhjernede 3D-brag; The Artist er først og fremmest øjeblikkeligt afvæbnende filmkunst. Stærkt medrivende for de brede masser såvel som referencekræs for afficianados, og som følge heraf med 99% sikkerhed den store vinder ved Oscar-uddelingen om få uger.

I hovedrollen som feteret guldalderstjerne får Jean Dujardin i løbet af få minutter charmeret sig vej til selv den sureste skeptikers hjerte med et Colgate-smil, der endda ville gøre forbilledet Douglas Fairbanks til skamme. Vi møder Dujardins karakter George Valentin på toppen af sin stumfilmskarriere, men lige om hjørnet venter talefilmens fagre nye verden og dermed starten på det uundgåelige fald fra tinderne som demonstrativt varskos i Valentins allerførste replik: "Jeg siger ikke et ord!". En forudsigelig, men forførende fortælling om en verden i konstant forandring, hvor det er mere end almindeligt svært at følge med, når man opsluges af sin egen forfængelighed og stolthed.

Særligt første halvdel fungerer fremragende. Fabulerende metafilmiske optrin og uskyldsrene rendezvous med den centrale kvindelige figur, fremtidens darling Peppy Miller (Bérénice Bejo), fremhæver styrken i det usagte, som det ikke er set magen siden 30’erne. Med overdådigt visuelt flair og førsteklasses timing får instruktør Michel Hazanavicius i samspil med Ludovic Bources underlægningsmusik understreget den sanselighed og universelle emotionelle tiltrækning ved stumfilm, som ellers syntes at være gået i glemmebogen. The Artist fungerer derfor både som selvstændigt værk, men ikke mindst som en påmindelse om en uddød kunstarts eviggyldighed. Som f.eks. i scenen, hvor den nu ludfattige Valentin spejler sig selv i en tøjforretnings butiksvindue, og får projiceret det udstillede pingvinsæt og dermed sine egne tidligere stjernestunder over på sit sørgelige, nutidige jeg. Her siger et blik eller en gestikulation mere end alverdens ord – ikke ulig Chaplins ikonografiske gangart eller Maria Falconettis uudslettelige øjenudtryk i Carl Th. Dreyers Jeanne d'Arcs lidelse og død.

Når The Artist dog – trods alt – ikke når disses niveau, skyldes det en lidt langtrukken og unødig udpenslet sidste tredjedel, hvor balancen mellem tragedie og komedie tipper en smule for meget over mod førstnævnte. Særligt i sammenligning med Chaplins mesterstykker som f.eks. ovennævnte Byens lys. Ikke desto mindre fortjener The Artist de mange Oscars, der venter lige om hjørnet, og man forlader biografmørket svævende med en sult efter at gå på (gen)opdagelse i stumfilmens magiske fortidsunivers. Chaplin ville have været stolt.