Anmeldelsesdato:24-07-2012
Bill NighyDouglas
Judi DenchEvelyn
Tom WilkinsonGraham
Dev PatelSonny
Penelope WiltonJean

Komediedrama er kun for hattedamer

Hvornår har du sidst inviteret din mormor i biografen? Hvis det spørgsmål giver dig dårlig samvittighed, er det oplagt at invitere hende ind at se det engelske komediedrama The Best Exotic Marigold Hotel, som hun formentlig vil more sig kosteligt over og måske fælde en enkelt tåre til. Samme reaktion vil du ikke have, for The Best Exotic Marigold Hotel er så skræddersyet til hattedame-segmentet, at andre målgrupper i det store og hele nok vil føle sig udenfor – det gjorde jeg i hvert fald.

Fox Film
Fra England til Indien
Filmen følger en flok pensionister, der af forskellige årsager rejser til Indien. Dommeren Graham (Tom Wilkinson) vil opsøge en elsker, han ikke har set i 40 år, mens enken Evelyn (Judi Dench) og parret Douglas og Jean (Bill Nighy og Penelope Wilton) ikke har penge nok på pensionskontoen til at få økonomien til at løbe rundt i det engelske. Singlerne Madge (Celia Imrie) og Norman (Ronald Pickup) er på udkig efter romantik under de varmere himmelstrøg, hvor den fremmedfjendske og sure gamle mokke Muriel (Maggie Smith) er tvunget til at være, fordi ventelisten til en hofteoperation er for lang hjemme i England. Da gruppen ankommer til deres hotel, lever det bestemt ikke op til de eksotiske forventninger. Det kniber med rindende vand og sågar døre til værelserne, men hotellets ejer, den unge og naive Sonny (Dev Patel fra Slumdog Millionaire), tager de nye beboere til sig med så åbne arme, at de fleste af pensionisterne så småt begynder at falde til og komme ind på livet af hinanden.

Stereotype pensionist-fordomme
Hvis man kan forholde sig til hverdagsproblemer som med at kende forskel på bredbånd og wi-fi samt frygten for, at klokkeværket syd for livet ikke vil fungere uden en blå pille eller to, vil man more sig over The Best Exotic Marigold Hotel. Andre vil nok finde disse pensionist-fordomme noget stereotype og uopfindsomme. Det er forfriskende med en film med fokus på det grå guld fremfor de smukke, unge mennesker, men The Best Exotic Marigold Hotel transcenderer kun sin målgruppes forståelseshorisont få gange og opnår dermed kun sjældent universel relevans. Der bliver dog gjort plads til Sonnys kamp for at frigøre sig fra sin dominerende mor, mens Tom Wilkinson giver sin karakter, der ransager sin smertelige fortid, en skrøbelighed, som selv en 17-årig vil finde rørende.

Fox Film
Publikum med dårlig hukommelse
Men det store persongalleri er generelt noget blodfattigt og byder ikke på nogen overraskelser, som eksempelvis Zach Galifianakas' originale og uforudsigelige sociopat-karakter var det i filmen til drengerøv-segmentet, Tømmermænd i Vegas. Maggie Smiths racistiske kværulant fungerer indledningsvis, fordi den er så herligt bramfri, men efterhånden gentages hendes brokkerier så mange gange, at det næsten virker, som om instruktør John Madden (Mrs. Brown, Shakespeare in Love) har taget højde for, at flere blandt det ældre publikum måske render rundt med en halvdårlig korttidshukommelse. The Best Exotic Marigold Hotel er en harmløs feel good-fortælling, der nok skal varme mormor-hjerter, men hvis du ikke har mange grå hår i hovedbunden, skal du nok bare holde dig væk.

En lille featurette.

Indl�g:

X-Men: Apocalypse19/5