Anmeldelsesdato:27-02-2001
John Michie
Ian Bannen
Kerry Fox
Hugh Quarsie
Honor Blackman

Løvernes manifest

Carl Schultz er nok bedst kendt som instruktør i forbindelse med tv-serien Young Indiana Jones Chronicles og andre tv-film om den unge arkæolog, professor og eventyrer. Det er imidlertid en helt anden og mere seriøs Schultz vi stifter bekendtskab med i At leve med løver, der tager udgangspunkt i virkelighedens George Adamson, der arbejdede på og viede sit liv til et selvbestaltet løvereservat i Kenya. Schultz fortæller en både vedkommende og rørende historie, der bestemt er et nærmere kig værd, selvom den polerede politiske korrekthed kommer til at overskygge det endelige billede.

Ung møder gammel
Historien fortælles af Tony Fitzjohn (John Michie – bedst kendt fra tv-serien Taggart), der er en ung og ’easy-going’ eventyrer uden nogen decideret plan med sig selv eller livet. Han ankommer en dag til det nordlige Kenya for at søge arbejde som safari-turist-fører. Men skæbnen vil det anderledes, og inden længe er Tony lige så involveret i Afrikas ’wildlife’ som den gamle guru-lignende vismand.

Ikke kun løver er farlige
I vildnisset lurer imidlertid andre farer end løver. Mens Adamson og Tony oplærer tamme løver fra alverdens cirkus og zoo til at kunne vende tilbage til naturen, kæmper lokale stammer for at få del i Adamsons land til deres kvæg og folk. Da områderne ligeledes hjemsøges af illegale og skruppelløse krybskytter, udvikler det sig til borgerkrigslignende tilstande i løvernes hjemland. Kampen synes uovervindelig, men Adamson vil leve og dø på sit eget territorium som de firbenede venner, han elsker højere end noget menneske.

Vi er alle dyr
’You’ve just as much right to live here as we do’ og ’Who is the lord of this land? I AM!’, er nogle af Adamsons daglige replikker til løverne, der kan tjene som en forkortelse af filmens samlede morale og budskab. At leve med løver er først og fremmest en naturfilm og dernæst en menneskeskildring, der nærmer sig heltedyrkelsen. Heldigvis udfylder Richard Harris (Gladiator, Frøken Smilas fornemmelse for sne) rollen som den livskloge og harmonifyldte gamling til fulde, og John Michie formår lige nøjagtig at være jordnær nok som den grønne opkomling til at give historien tiltrængt troværdighed. Det umage par er som nævnt i begyndelsen bygget på virkelige personers historie, og man kan den dag i dag stadig følge og støtte Tony Fitzjohns nye reservat-projekt i Mkomazi, Tanzania, hvor han viderefører sin gamle mesters principper, der også er skildret i den filmatiserede roman Born Free.

Grundig og pæn
Under historien om ’løvernes konge’ og den nyankomne grønskolling, der udvikler et nært venskab, ligger den faktuelle politiske beretning om et land i opløsning. Filmen vil meget og kommer fornuftigt og korrekt hele vejen rundt så det til tider ligner en dokumentar på National Geographic. At leve med løver er uden tvivl så ’økologisk’, t nogle vil elske dens berettigede råb på retfærdighed for dyr og natur, og samtidig også så strømlinet og ’perfekt’ at andre vil vende hovedet den anden vej. Til sidstnævnte gruppe, foranlediges man til at tro, er der behændigt tilføjet en noget jævn kærlighedshistorie, hvor i øvrigt Kerry Fox (Intimacy) elegant udgør den kvindelige halvdel, men som hverken lægger fra eller til en film, der mangler nerve for at udfylde de udmærkede intentioner, de pæne billeder og det ufejlbarlige skuespil.