Nis Bank Mikkelsendk.st: Sekhuru
Karoline Munksnæsdk.st:Zoe
Mads M. Nielsendk.st: Tendai
Judith Rothenborgdk.st: Gogo
Kasper Leisnerdk.st: Ajax

Det forjættede land

Der er altid bonuspoint i vente for at udfordre store multinationale selskabers suverænitet, og sydafrikanske Triggerfish Animation fortjener hyldest og klap på skulderen for at forsøge sig med at gå Pixar i bedene og lave en stor, internationalt tænkt animationsfilm om en heltemodig falkeunge og fugleparadiset Zambezia.

Gode intentioner flyver dog aldrig noget i mål af sig selv, og i Zambezias tilfælde går det også galt ret tidligt i den slemt genkendelige historie om falkeungen Kai, der bor helt alene med sin far ude midt i ødemarken. En forbipasserende stork er på vej til fuglebyen Zambezia, og det kunne den iltre lille Kai også godt tænke sig – så han stikke af, da faderen ikke lader til at kunne overtales. I Zambezia møder Kai alle de fugle, han kunne tænke sig, og snart søger han også optagelse i Tordenfugle-korpset, der er byens sejeste vagtkorps (tænk Niko-filmene og Julemandens rensdyrkorps i en mere vag udgave). Kais far er dog også på vej til byen, men bliver fanget af Marabou-storkene, som er ved at blive fuppet af en snu og glubsk leguan.

Der er masser af virak, larm, slapstick og musikalske indslag undervejs til at dette ligner en af de store, globalt anlagte animationsfilm, som vi hvert år strømmer til på tværs af hele kloden, men noget mangler. Animationskvaliteten er entydig ringere end det vi er vant til. Detaljerigdommen er lav, og kvaliteten omkring animation af fjer og vand er tvivlsom – og det er unægtelig et problem, når nu filmen omhandler en fugleby på kanten af Victoria-vandfaldene i Afrika. Figurtegningerne er også underligt stive og kortfattede. Der er ikke rigtig plads til udvikling hos vores fjerede venner, og det er vel netop der, hvor historiens kvaliteter træder tydeligere frem hos f.eks. Pixar, hvor vi følger hele og komplicerede figurer. Her udfylder alle blot den rolle, som de har fået i første gennemskrivning af historien.

Plakaten ligner Madagascar, de afrikanske vistaer med lokal musik emmer af Løvernes konge og historien fås meget bedre i vores egne finsk/danske Niko-film, så det er ærlig talt svært at se, hvad Zambezias ærinde er i de danske biografer. Man kan sende en anerkendende tanke til sydafrikansk filmindustri, som her virkelig vælger at bide skeer med de store, men det er næppe argument nok til at hive ungerne en tur i biografen til en halvsløj filmoplevelse. Spar pengene og se et af de meget bedre forlæg på dvd hjemme i familiens skød.