Anmeldelsesdato:07-05-2013
Mads MikkelsenLucas
Thomas Bo LarsenTheo
Susse WoldGrethe
Anne Louise HassingAgnes
Lars RantheBruun

Heksejagten

3/4 år har det danske biografpublikum måttet vente på at se Mads Mikkelsens præstation i Thomas Vinterbergs (Festen, Submarino) drama Jagten, siden han i maj vandt prisen for bedste mandlige hovedrolle ved filmfestivalen i Cannes.

Mikkelsen spiller den nyligt fraskilte Lucas, der forsøger at få sit liv op at stå igen og få mere samkvem med sin teenagesøn. Lige da det hele begynder at lysne rammer katastrofen: han beskyldes for seksuelle krænkelser mod et barn i den børnehave, hvor han netop er begyndt at arbejde.

Nordisk Film - Per Arnesen
Jagten kan dog egentlig ikke kaldes for en pædofilifilm, men er i stedet en historie om en almindelig mand, der finder sig selv angrebet af et helt landsbysamfund, der truer med at sætte alle retssamfundets regler ud af spil og er således mest familie med film som Sam Peckinpahs Straw Dogs (1971) og Fritz Langs Fury (1936). Man er nemlig aldrig i tvivl om Lucas’ uskyld og i sidste ende er det her filmens afgørende problem ligger. Når man ikke som tilskuer er tvunget til at tage stilling til skyld og straf, er det alt for let at sætte sig tilbage i stolen og pege fingre ad den uprofessionelle sagsbehandling og den hævngerrige og stupide lynch mob.

Det er datteren til Lucas’ bedste barndomsven Theo (Thomas Bo Larsen), der kommer med beskyldningerne og især set i det lys, virker det helt enkelt uforståeligt, hvor hurtigt, der går blodrus i hele byen. Vi ved jo godt, at den slags beskyldninger kan bringe det værste frem i mennesker, men dén måde al eftertanke og sund skepsis sættes til side, giver en fornemmelse af, at filmen manipulerer en del mere, end godt er.

Den eneste af de gamle venner, der stiller sig på den anklagedes side, er den joviale Bruun (Lars Ranthe), der er gudfar til Lucas’ søn, men tilhører en mere privilegeret socialklasse og med det samme kaster sig og sin familie ind i kampen for at få Lucas renset. Det er ubehageligt nærliggende at tolke filmens budskab sådan, at veluddannede og velhavende mennesker opfører sig mere anstændigt og fornuftigt end hr. og fru Parcelhus, når først sladderen går. Dét ville Vinterberg og hans medmanuskriptforfatter Tobias Lindholm nok aldrig gå med til, men det er for mig at se ikke langt fra at være dén tolkning, Jagten lægger op til.

Nordisk Film - Per Arnesen
Det er godt at se Susse Wold tilbage i en, for hende, meget atypisk rolle som børnehaveleder og Anne Louise Hassing giver som Theos kone Agnes en god drejning til dén type rolle, hun så ofte får. Annika Wedderkopp er sød og indimellem meget overbevisende som den lille pige Klara, selv om hun nok bliver bedt om at gøre mere, end hun egentlig formår. Mikkelsen er intens og teknisk fremragende i sit spil, men han har så meget '"star quality", at han bliver lidt svær at tro på som børnehavepædagog. Retfærdigvis bør det også nævnes, at filmens slutning sidder lige i plet.

Jagten lander, på trods af til tider rigtigt godt håndværk, et sted mellem melodrama og thriller, hvor den hverken rigtig vil indrømme sin uhæmmede trang til at spille på publikums følelser eller give os en god gang spænding. Man sidder derfor tilbage med en lidt skæv fornemmelse af at være forsøgt manipuleret, samtidig med, at man må tage hatten af for, hvor behændigt det er gjort.

Fire slettede scener og en alternativ slutning, eventuelt med kommentar af Søren Vinterberg, er udgivelsens bonusmateriale. Det er småt, men vel bedre end ingenting!