Anmeldelsesdato:17-09-2013
Matthew MacFadyenOblonsky
Jude LawAlexei Karenin
Aaron Taylor-JohnsonCount Vronsky
Kelly MacdonaldDolly
Michelle DockeryPrincess Myagkaya

Anna Karenina på de skrå brædder

Man kan ikke beskylde den britiske instruktør Joe Wright for at have små ambitioner, og de forløses ofte bedst, når han kaster sig over store litterære fortolkninger. Debutfilmen var Stolthed og fordom, som man ikke vidste, at man havde brug for en ny udgave af, men han fik givet det yderst velkendte materiale præcis det liv og energi, som kunne retfærdiggøre endnu en svingom.

Opfølgeren var den endnu mere ambitiøst anlagte Soning baseret på Ian McEwan roman, hvor Wright virkelig viste mod og mandshjerte med en storladen fortælling, og efter to mindre øvelser er han nu tilbage med et livgreb med selveste Tolstojs store tragedie "Anna Karenina", som på alle måder allerede er filmatiseret både forfra og bagfra. Hvis onlinekilderne står til troende er dette den trettende (13.!) filmudgave af historien.

Og hvad gør Joe Wright så? Han tager naturligvis en fræk tilgang til sit (alt for) velkendte forlæg og giver materialet et friskt pust, og selv om det bestemt har sine svagheder, så står Joe Wrights Anna Karenina, som en fræk og sensuel dans efter kendte trin, hvor man skiftevis imponeres over mesterlige enkeltscener og irriteres over en selvoptaget stilbevidsthed, som kun en Baz Luhrmann kan slippe af sted med.

Historien følger den kendte handlingstråd om Anna Karenina, der lever i et ægteskab med en noget ældre mand i Rusland før revolutionen. Hun betages af Grev Vronskij og så buldrer romance og tragedie ellers ud over stepperne i en storladen afdækning af kærlighedens konsekvenser. Romanen var så meget andet, men Joe Wright har stillet skarpt på den livsfarlige fortabelse, som rammer vores titelperson.

Konsekvensen er, at værket bliver reduceret og kogt ind til en noget mindre pointe end Tolstojs store ambitioner, og det har naturligvis sine omkostninger, men omvendt vinder denne filmatisering ved at kunne lægge hele sin visuelle stil an på at fremhæve Annas håbløse forelskelse. Og visuel stil er der til overflod. Vi starter i en teatersal og med ganske få udendørs undtagelser bliver vi i teatersalen, hvor kvikke sceneskift, frække klip og elegante one-takes, der emmer af præcision, tager os fra den ene lokalitet til den anden uden at vi forlader teaterrummets rammer.

Her viser Wright en selvglad legesyge, hvor romancens teatralske natur både fremhæves, men også får et 'lovligt' rum at udspille sig i. Vi accepterer ganske enkelt i højere grad manieret og overdrevet spil, når det foregår i et teaterrum, fordi vi er vænnet til, at der netop spilles til de bagerste rækker de på skrå brædder. Det virker i mange sekvenser rigtig godt og giver friskheden til materialet, men bliver omvendt også påtaget og selvoptaget i andre øjeblikke, hvor det hele snarere virker som en stiløvelse.

Anna Karenina er bedst i den første halvdel, hvor legesygen er størst og historien flyver over stok og sten. Sidenhen går alle lidt træt i materialet, men det ændrer ikke ved, at den kendte historie får et lige præcis tilstrækkeligt selvstændigt tonefald til at retfærdiggøre endnu en filmatisering.

(- af LB)

Seks featuretter og otte slettede scener udgør sammen med instruktør Joe Wrights afslappede kommentarspor en lækker pakke ekstramateriale. Førstnævnte er rimelig korte uden at være overfladiske, mens Wright er interessant at lægge ører til. Han uddyber lidt om hvordan filmen blev skruet sammen, specielt rent teknisk og visuelt, uden at begynde at sludre ligegyldigt.

I hvilken film optrådte Brad Pitt, Robert de Niro og Dustin Hoffman sammen?