Anmeldelsesdato:28-10-2013
Noomi RapaceBeatrice
Terrence HowardAlphonse
Dominic CooperDarcy
Isabelle HuppertValentine Louzon
F. Murray AbrahamGregor

Hævn med hævn på

Niels Arden Oplev har i Danmark markeret sig som en instruktør, der kan sit genrehåndværk til fingerspidserne, men som samtidig har haft en personlig tilgang til mange af sine projekter. Den barske debutfilm Portland (1996) foregik i Aalborgs narkomiljø, og Fukssvansen (2002) var en pilskæv sort komedie, mens det delvist selvbiografiske tidsbillede Drømmen (2006) og det afdæmpede drama To verdener (2008) udforskede ungdommeligt oprør i henholdsvis den jyske provins og inden for Jehovas Vidner. Den vellykkede svenske filmatisering af Stieg Larssons massivt populære roman Mænd der hader kvinder (2009) skaffede Niels Arden Oplev et rungende internationalt gennembrud og har nu banet vejen for en karriere i det forjættede filmland USA.

Menneskelig dimension
Instruktørens amerikanske debut Dead Man Down former sig langt hen ad vejen som en gennemsnitlig Hollywood-actionthriller. Anslaget er såmænd nervepirrende nok, hvis man er med på legen: Victor (Colin Farrell) er håndlanger i newyorker-gangsteren Alphonses slæng, men kun tilsyneladende – Victor er nemlig et dæknavn, og i virkeligheden er han udelukkende med i banden for at kunne komme tæt på og udføre et storstilet personligt hævntogt mod netop Alphonse, som han holder ansvarlig for sin kones og lille datters død. Da Victors genbo Beatrice (Noomi Rapace) får nys om hans evner som hævner, afpresser hun ham til at hjælpe sig med sit eget mellemværende. Beatrice er nemlig skamferet for livet efter at være blevet kørt ned af en spritbilist, som slap billigt for forseelsen, og nu ønsker hun, at Victor skal slå synderen ihjel. Victor kommer således på overarbejde, men det anes undervejs, at den danske instruktør forsøger at tilføre filmen en menneskelig dimension ved at fokusere på de respektive traumer, der nærer de to hovedpersoners hævngerrighed og fører dem sammen, og på det gryende romantiske forhold imellem dem. Men afslutningsvis går Niels Arden Oplev alligevel planken ud, og Dead Man Down ender desværre med at drukne i et hav af gabende plothuller og utroværdige genrekonventioner.

Forceret dialog
En films dialog kan på mange måder sammenlignes med en fodbolddommers præstation: Den er bedst, når man ikke bliver irriteret af den. Hvis dialog ikke føles mundret og ubesværet, kan det få tilskuerens opmærksomhed og tanker til at søge væk fra handlingen. Det er desværre tilfældet i Dead Man Down, der indeholder stribevis af forcerede replikker, som vil få dig til at filosofere mere over småkager, Tupperware og farven på en kaninfod (!), end du nogensinde havde forestillet dig. Det er især i mange udstrakte scener mellem Beatrice, Victor og Beatrices franske mor, at manuskriptet af al magt forsøger at fremmane en hverdagsagtig naturlighed i dialogen. Det giver filmen et skizofrent præg, at den i lange sekvenser synes at glemme alt om sit spændingselement og i stedet tilstræber menneskeligt drama, der skurrer i så genretung en sammenhæng. Det havde naturligvis været en anden sag, hvis det menneskelige drama havde været til at tro på, men Dead Man Down fejler stort på den konto. Alt for meget i filmen er simpelthen svært at tage for gode varer og virker blot håbløst påklistret: Eksempelvis bliver Beatrice hånet og forfulgt af en flok teenagere på gaden på grund af sit vansirede udseende. De har endda skrevet "Monster" på døren til hendes lejlighed. Rødder nu om dage, altså!

Belejligt fravær af politi
Et af de få lyspunkter i det temmelig konstruerede plot er, at Colin Farrell trods alt ikke sættes i scene a la Bruce Willis som en helt almindelig mand, der træder i karakter som uovervindelig actionhelt – men også det es formår filmen resolut at tabe på gulvet i sit komplet overgjorte klimaks. Dead Man Down er til overflod en af den slags film, hvor politiet ikke synes at eksistere. Uanset graden af død og ødelæggelse, som gangsterne spreder i New Yorks gader, glimrer politiet ved sit fravær, og efterforskning af hændelser i det kriminelle miljø synes der ikke at være noget af. Det er ganske enkelt doven og alt for belejlig manuskriptskrivning, der strider imod forsøget på at forankre handlingen i en genkendelig hverdag. Den ærgerlige konklusion på Niels Arden Oplevs amerikanske jomfrufærd må derfor blive, at han nu er den tredje danske instruktør i træk til at give afkald på sit personlige særkende i Hollywood-maskineriet efter Christian E. Christiansen (The Roommate) og Asger Leth (Med livet som indsats).

Nogle trailers og intet andet.

Hvem har fået et ry som 'the nicest guy in Hollywood'?