Anmeldelsesdato:12-03-2001
Samy NaceriDaniel
Marion CotillardLily
Frédéric DiefenthalEmilien
Emma SjöbergPetra
Bernard FarcyKommissæren

Når nu Skodaen ikke vil starte...

At være turist på gennemrejse i Frankrig kan være en farlig affære, hvis det foregår ved hjælp af bil. Franskmænd er, om nogen, aggressive og hensynsløse trafikanter – der emmer af testosteron og en adrenalinhungrende speederfod. Derfor kan det heller ikke overraske, at amerikanske gummifræsere som Days of Thunder, The Cannonball Run og det nyeste skud - 60 sekunder - blegner noget så grundigt i sammenligning med Luc Bessons’ våde drøm af en oktanholdig actionfilm – Taxi. Efterfølgeren er nu udkommet på DVD og video og byder på flere hidsige hestekræfter og brunstige bremsespor til dem, der mener, at der er for lidt Alain Prost og Le Mans over de fredelige, danske landeveje.

Same ol’ story
I Taxi 2 er det stadig verdens mest elendige bilist, betjenten Daniel og hans modsætning, taxichaufføren Emilien, der danner et umage makkerpar i forsøget på at løse en international krise. En krise, som både udspiller sig rent politisk og på de grå landeveje – bilmærke mod bilmærke. I forgængeren var det Tyskland mod Frankrig – materialiseret i kampen mellem Mercedes og Peugeot. Denne gang er den sløve Mercedes udskiftet med en 3 hidsige Mitsubishi’er – og så kan der ellers væves et tyndt plot om den japanske mafias - Yakuzaens - kidnapning af den japanske forsvarsminister under et besøg i Marseilles.
Historien er dog skubbet i baggrunden som en billig undskyldning for at slippe Emiliens groteske fartmonster af en taxi løs. Indledningsscenen danner rammerne om både bilens og chaufførens ydeevne, da Emilien overhaler en rallybil midt under et løb i bjergene – fordi han skal køre en fødende kvinde til hospitalet...

Bedre tunet
Den idiotiske handling, de usandsynlige stunts og det middelmådige skuespil skal dog ikke fjerne opmærksomheden fra det faktum, at Taxi 2 er en bedre film end forgængeren. Luc Besson har endnu engang stået bag manuskriptet – hvilket der ikke kan siges meget om, andet end at det er propfyldt med slapstick-kommentarer og brølende biljagter. Her bliver der skåret direkte ind til benet – og i betragtningen af filmens målgruppe er det en yderst fornuftig prioritering. Væk er karakterskildring og dybere fortællelag – til gengæld er der mange kreative og velsmurte actionsekvenser kun skæmmet af de – i forhold til de asiatiske mesterværker – middelmådige martial arts-scener. Her formår det alligevel at blive interessant, da de høje benspark bliver udført af 2 smækre kvinder i lårkort ... så der ikke er overladt meget til fantasien.

Humoristisk?
Som drengerøvsfilm holder Taxi 2 100% og er en kort, eksplosiv oplevelse uden tid til at trække vejret. Desværre er filmens humor lige så overfladisk, som de glatte skuespillere. Leveret uden gnist eller timing er dette medvirkende til at gøre filmen ensidigt fokuseret på brølet fra den rumlende turboladede motor. Personligt syntes jeg, filmen mangler den dybde, som karismatiske, franske humorister har givet fransk komik gennem tiden. En Louis De Funès i rollen som den forstyrrede general Cruchot (i bl.a. Moralen svigter i St. Tropez) eller engelske Peter Sellers som den forfjamskede og uduelige inspector Clouseau i filmene om Den lyserøde panter. Men de hører en anden tid til – så jeg må tage til takke med de strømlinede karrosseriers glatpolerede asfaltballet anno 2001.

Ekstramaterialet er en lige så tynd omgang blyfri som den spæde historie. Til gengæld overdøver lyden af 300 hestekræfter for fuld udblæsning i alle højtalere enhver mishagsytring. Her er der Dolby Digital 5.1 i fremragende kvalitet, der sætter perfekte rammer om det hastigt skiftende anamorphe billede. Scanbox har leveret en fremragende version, der kan klare de mange hurtige klip uden at ryste på hånden. En teknisk velfunderet region 2-udgivelse, der sikrer bilglade DVD-ejere fuld underholdning.