Anmeldelsesdato:20-01-2014
Peter SarsgaardDwight
Alden EhrenreichDanny
Sally HawkinsGinger
Alec BaldwinHal
Bobby CannavaleChili

Woody Allen leverer varen med Blue Jasmine

Woody Allen vender tilbage til USA efter at have turneret europæiske storbyer (Barcelona, London, Paris og senest Rom) med en række letbenede postkortfilm – plus et tungere sager – de seneste år. I denne omgang bevæger Allen, nu 77 år gammel, sig ud i mere seriøst farvand med Blue Jasmine, der både er en dybt tragisk fortælling om en kvinde, der mister alt og en underfundig samfundskritik. Det er vintage Woody, men føles alligevel i den grad originalt og anderledes i forhold til hans tidligere film.

Cate Blanchett spiller titelkarakteren Jasmine, der som passiv protagonist oplever både luksussen ved økonomisk overflod og fortvivlelsen ved at miste alt. Vi møder Jasmine, da hun er på et fly på vej til San Francisco, hvor hun skal bo hos sin søster. Her får vi indgående indblik i Jasmines liv, fordi hun hele turen taler til en fremmed ældre dame på flyet. Den insisterende vilje til at fortælle alt om sit liv viser os tydeligt hvor desperat, ensom og ude af synk med virkeligheden, Jasmine egentlig er.

Vi finder hurtigt ud af, at årsagen til desperation er, at Jasmine er tvunget til at forlade sit ekstremt luksuriøse Manhattan-hjem, efter hendes mand blev arresteret for en Bernie Madoff-agtig bedrageriskandale. I stedet må Jasmine finde sig i at bo med sin relativt fattige søster, hvilket skaber store problemer for den desillusionerede Jasmine. For at holde fast i drømmen om det søde luksusliv tager hun et trivielt job som tandlægereceptionist, mens hun studerer computere for at kunne tage et online indretningsarkitektkursus.

Blanchett bærer filmen fra ende til anden og er uden tvivl hovedattraktionen, men hun nyder også godt af støtten fra nogle stærke navne på rollelisten som Alec Baldwin (The Departed, 30 Rock), Sally Hawkins (Happy-Go-Lucky) og Peter Sarsgaard (An Education). Baldwin er de seneste år blevet bedre og bedre som dramatisk og komisk skuespiller. Det viser han med eftertryk i Blue Jasmine i rollen som den åleglatte svindler-eksmand, han er som født til at spille. Sally Hawkins tilføjer som Jasmines søster en varme og sødme, der står i stærk kontrast til Jasmines polerede overklassekølighed.

Normalt har en Woody Allen-film en form for repræsentant for Woody selv. Tidligere spillede Allen altid en karakter i sine film, mens han i senere år med varierende succes har udvalgt en yngre hurtigtalende ligemand som talerør. Blue Jasmine er anderledes. Cate Blanchett giver som enlig kvindelig protagonist en anderledes drivkraft i historien, og selvom der tydeligt er Allen'ske idiosynkrasier i Jasmine, gør Blanchett karakteren til sin egen på imponerende vis.

Blanchetts fremragende præstation er dog faktisk så fremragende, at det til tider bliver problematisk for filmen som helhed. I enkelte øjeblikke sker der nemlig det, at Blanchetts utroligt gennemtrængende dybde føles overskyggende i forhold til historiens udfoldelse. Det er ikke et stort problem, for imponerende er det, den måde hun balancerer hysterisk fortvivlelse og overfladisk kølighed, og deri leverer hun en af de mest imponerende præstationer i nogen Woody Allen-film.
Woody Allens helt store kunststykke er, at vi på trods af alle Jasmines åbenlyse karakterfejl oprigtigt føler sympati for hende. Alt i alt er Blue Jasmine en dybt engagerende film, der ikke kan anbefales nok.

Der er desværre kun vedlagt et par trailers til dvd-udgivelsen.

Downsizing18/1
Fra balkonen18/1