Anmeldelsesdato:16-07-2014
Alfredo CastroLucho Guzm√°n
Luis GneccoJosé Tomás Urrutia
Néstor CantillanaFernando
Antonia ZegersVerónica Carvajal
Marcial TagleAlberto Arancibia

Alle diktatorens fjender

Fortiden har det ofte med at vende tilbage. Specielt hvis fortiden har v√¶ret pr√¶get af blodige tragedier. Det seneste √•rti har der v√¶ret en b√łlge af historiske film, der har bearbejdet alt lige fra verdenskrigenes forf√¶rdende r√¶dsler til den kolde krigs psykologiske nervekrig. St√łrstedelen af filmene har fundet sted p√• europ√¶isk grund. S√¶rligt Sydamerika har v√¶ret ramt af en stribe tragedier foranlediget af diktatorer, der med st√łtte fra vestlige regeringer har forfulgt og henrettet tusinder af uskyldige mennesker. Et godt eksempel p√• dette er den chilenske pr√¶sident Augusto Pinochet, der gennem udspekuleret og nedrig terrorisme slog tusinder af politiske modstandere ihjel og samtidig lod sig hylde p√• √•ben sk√¶rm i endel√łse og ukritiske indslag, der slog p√• vulg√¶r f√¶drelandsk√¶rlighed og vammel militarisme.

Reel Pictures
Senere blev Pinochet retsforfulgt, men blev dog aldrig d√łmt for det r√¶dselskabinet af ugerninger, som han havde opbygget gennem √•rene. Den chilenske instrukt√łr Pablo Larra√≠n har instrueret en b√•de n√łdvendig og fremragende film, der benytter en flok idealistiske reklamem√¶nds synsvinkel til skildre og spidde dette dystre kapitel i Chiles historie. Der er tale om filmen No, der benytter store m√¶ngder arkivmateriale til at rekonstruere de historiske begivenheder. Dertil er filmen optaget i en lettere nostalgisk stil, hvilket g√łr det sv√¶rt at skelne mellem arkivoptagelser og reeloptagelser. Dette fort√¶llegreb er et uhyre begavet valg, da det dels h√łjner filmens dokumentariske tilsnit og dels sk√¶rper de dramatiske begivenheder. Desuden udm√¶rker filmen sig gennem en r√¶kke mindev√¶rdige skuespilspr√¶stationer.

No fort√¶ller en rimelig enkel historie om en h√•ndfuld reklamem√¶nd, der f√•r til opgave at iscenes√¶tte og instruere en kampagnefilm, der i forbindelse med det kommende pr√¶sidentvalg kan give nej-siden mere vind i sejlene. Umiddelbart falder kampagnen ikke i god jord, da flere politiske oppositionsmedlemmer mener, at den negligerer det faktum, at flere m√¶nd er blevet enten bortf√łrt eller myrdet. Kritikken skaber hurtigt splid blandt reklamem√¶ndene, men de beslutter sig alligevel for at gennemf√łre kampagnen. Undervejs f√•r tilskueren et indblik i hovedrollen Ren√© Saavedras (Gael Garc√≠a Bernal) professionelle samt private g√łren og laden. Takket v√¶re Gael Garc√≠a Bernals eminente pr√¶station som den skateboardk√łrende og sandhedss√łgende reklamemand h√¶ver No sig op til et v√¶gtigt historisk drama p√• linje med de allerbedste, der for tiden bliver instrueret i resten af verden. No blev ogs√• helt fortjent nomineret til en Oscar i kategorien bedste udenlandske film i 2013.

Reel Pictures
Derudover giver No et h√•rrejsende og realistisk indblik i den daglige utryghed og usikkerhed, der kendetegnede Pinochets voldelige pr√¶sidentembede. Ren√© Saavedras stigende engagement i nej-sidens kampagne er med til s√¶tte hans egen families ve og vel p√• spil. Gael Garc√≠a Bernal form√•r at fremstille et klassisk portr√¶t af mand, der er dybt splittet mellem nationens interesse og familiens velbefindende ‚Äď helt i den gr√¶ske tragedies √•nd. Ellers er filmen fyldt med underfundig humor og us√¶dvanlig opfindsomhed og fungerer desuden som en slet skjult og sofistikeret kommentar til reklamens enorme magt og indflydelse p√• vores liv. I det store hele er der tale om en st√¶rkt underholdende og oplysende film fra et land, hvis filmproduktion sj√¶ldent n√•r hele vejen til det danske biografm√łrke. Her er dog en undtagelse som enhver b√łr benytte sig af, hvis de √łnsker et bevis for, at filmkunsten faktisk lever i bedste velg√•ende p√• andre breddegrader end de europ√¶iske og amerikanske.

Lidt stillfotos og nogle trailers er eneste ekstramateriale.

Joel Schlesinger instruerede i 1971 den første større film, hvor de mandlige hovedpersoner kysser hinanden på læberne ‚Äď hvad hedder filmen?