CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Nyheder - Anmeldelser - Artikler - Arkiv - Forside
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
Interstellar

Produktionsland:
USA, UK

Produktionsår:
2014

Manuskript:
Jonathan Nolan, Christopher Nolan

Producere:
Christopher Nolan
Lynda Obst
Emma Thomas

Fotograf:
Hoyte Van Hoytema

Klipper:
Lee Smith

Komponist:
Hans Zimmer

Censur:
Tilladt for alle over 11 Är

Distributør:
Warner

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
(21 stemmer)

LÊs ogsÄ...
Nyheder:
23-02-15:
Oscar-vinderne 2015
 
Anmeldelser:
21-12-17:
Dunkirk
07-06-17:
Manchester by the Sea
03-12-12:
The Dark Knight Rises
15-12-10:
Inception
22-07-08:
The Dark Knight
18-06-07:
The Prestige
08-12-05:
Batman Begins
07-05-03:
Insomnia
12-12-01:
Memento
 

LÊs ogsÄ...
I temaet Oscar 2015:
 
Jeg er stadig Alice
Teorien om alting
Oscar-vinderne 2015
Sangen fra havet
Whiplash
Inherent Vice
The Imitation Game
American Sniper
Birdman
Foxcatcher
Oscar-nomineringerne 2015
Leviathan
Mr. Turner
Guardians of the Galaxy
Ida
SÄdan trÊner du din drage 2
Boyhood
The Grand Budapest hotel

Interstellar

Anmeldt af:Frederik Asschenfeldt Vandrup
Genre:Action, Sci-Fi
Varighed:169 minutter
Instruktør:Christopher Nolan
 
Premieredato:06-11-2014
Medvirkende:Som:
Matthew McConaugheyCooper
Anne HathawayAmelia
Wes BentleyDoyle
Jessica ChastainMurph
Matt DamnDr. Man
Casey AffleckTom
Se komplet creditliste her

Jagten pÄ den tabte tid
 
Christopher Nolan er blevet en af den moderne underholdningsfilm helt store troldmĂŠnd. Nogle anklager ham for at lave et stort show ud af ingenting, andre oplever, at han har genopfundet den brede underholdningsfilm i en intellektuel kulisse, hvor store idĂ©er gerne mĂ„ blande sig med regulĂŠr spĂŠnding. Altid har han vist en enestĂ„ende kontrol over filmsprogets tekniske elementer, fra den tĂŠtte intense gennembrudsfilm Memento over det mĂ„ske mest helstĂžbte af hans vĂŠrker, illusionsnummeret The Prestige, og videre ind i det mesterlige ’mindfuck’ Inception og den dystre Batman-trilogi, der viste det mĂžrke alternativ til det kulĂžrte og ubekymrede Marvel-univers.


Copyright:
Warner Bros.
Nu er Nolan lagt fra land med sin hidtil mest ambitiÞse satsning. Hans Rumrejsen 2001, om man tÞr, og selv om en film sÄ stor i plantegningen altid vil slÄ sig lidt i tÞjret og have svÊrt ved at fÄ samme stramme stringens som nogle af hans tidligere film, sÄ emmer den af hans fascinerende trang til at slÄ brÞdet op i maksimal stÞrrelse og kaste sig selv og tilskueren ud pÄ en ukendt rejse. Vi befinder os i en snarlig fremtid, hvor menneskeheden er ved at have udpint Jorden. AfgrÞderne fejler pÄ stribe, stÞvstorme hÊrger og verdenssamfundet har konsolideret sig i en simplere struktur, hvor lokal overlevelse har fÞrsteprioritet.

Cooper er et perfekt eksempel pĂ„ dette. Tidligere astronaut, nu landmand og som en tiger i et bur. Han bor med sin svigerfar og sine to bĂžrn pĂ„ den gĂ„rd, hvor majsen stĂ„r tĂŠt og konen ligger begravet i baghaven. Datterens vĂŠrelse er forstyrret af uforklarlige hĂŠndelser – bĂžger, der falder ud af reolen, og stĂžv, der lĂŠgger sig i unaturlige strukturer – og pludselig tyder Cooper tegnene og udlĂžser starten pĂ„ et eventyr, der ender med at gĂžre ham til midtpunktet i en storslĂ„et indsats for at redde menneskeheden. Sammen med andre sĂŠrligt udvalgte lader Cooper sin familie tilbage og tager pĂ„ en mission langt ud i verdensrummet for at finde andre beboelige planeter som racen kan fortsĂŠtte med at leve pĂ„.

Nolan beder tilskueren om en hel del. Vi er ikke bare pĂ„ et traditionelt rumeventyr, men snarere pĂ„ en nĂŠsten tre timers spirituel rejse ind i menneskets sjĂŠl pĂ„ jagt efter den drivkraft, som adskiller os fra den nĂžgterne videnskabelige forstĂ„else af universet. Rammen omkring rejsen og filmens plot er relativitetsteori og kvantemekanik, og det forklares let og ganske sikkert groft forsimplet, sĂ„ rejser gennem ormehuller og tĂŠt pĂ„ sorte huller giver mening i historien - ganske som konceptet om at gribe ind i andres drĂžmme virkede logisk i Inception - men historiens fundament bag al den avancerede fysik er de medmenneskelige relationer, der kan trodse bĂ„de fornuft, logik og tidsdimensioner – og dermed ikke mindst tidens nĂ„deslĂžst tikkende rolle, som enehersker over vores liv.

Det krĂŠver et helt sĂŠrligt talent at holde filmens overvĂŠldende sentimentalitet oven vande, og det mestrer Nolan i en stor og kulĂžrt blanding af udrejselĂŠngsel, teknisk fascination, humor til at punktere det mest rĂžrstrĂžmske i form af en sarkastisk robot, religiĂžse over- og undertoner nĂ„r grĂŠnserne af universet bliver afdĂŠkket og et godt genbrug af tidsforskydninger som stressfaktor. I Inception gik tiden langsommere jo dybere man kom ned i drĂžmmelagene – her betyder skiftende tyngdekrĂŠfter pĂ„ rejsens destinationer, at tidsforskydningen i forhold til alle dem, der skal reddes hjemme pĂ„ jorden, varierer voldsomt. Og nĂ„r 1 time koster 7 Ă„r, sĂ„ bliver tiden pludselig meget knap.


Copyright:
Warner Bros.
Rejsen ud til universets yderkanter er i Nolans hÊnder bÄde et science fiction-eventyr af hÞj klasse og en fin afdÊkning af menneskets grundlÊggende overlevelsesdrift. Vi kan vÊre nok sÄ rationelle, nok sÄ perfektionerede i vores tekniske kunnen og forstÄelse af omverdenen, men det fundamentale rationale for vores handlinger er i sidste ende vores fÞlelser og de bÄnd, vi binder til medmennesker omkring os. SÄ dramaet opstÄr og udspiller sig i alle dets nuancer, nÄr de sÊrligt udvalgte i Nolans rummission tvinges til at gÄ mod deres natur, mod deres drift for at gÞre det rigtige for et hÞjere formÄl. Det er i de scener, at nerven i Interstellar ligger, og den er interessant og overvejende veludfÞrt. At resten omkring den sÄ samtidig er underholdende og dramatisk science fiction udfÞrt med speederen helt i bund, brusende kirkeorgler som klangbunden for Hans Zimmers musik og en manglende evne til at begrÊnse sig, det tiltaler i hÞj grad undertegnede. Hvis man ser Nolans tidligere vÊrker som Kejserens nye filmklÊder, sÄ vil Interstellar vÊre det endegyldige stripshow, men alle os andre kan blot glÊde os over, at der findes instruktÞrer, der fÄr lov til at smyge sig udenom testvisninger og kommercielle hensyn og bare give den alt, hvad kamera og klaptrÊ kan bÊre.
 




Deltag i debatten:
Navn:
IndlÊg:

Der er endnu ingen kommentarer.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Bobbi Jene19/4
Hvad vil folk sige19/4
Midnight Sun12/4
Rampage Out of Control12/4
Ud af intet12/4
A Quiet Place5/4
Faces Places5/4
Den of Thieves5/4
Lucky5/4
The Post5/4
Flere bio-anmeldelser
 
Star Wars: The Last Jedi16/4
Mordet i Orientekspressen13/4
The Killing of a Sacred Deer2/4
Justice League26/3
The Square23/3
Thor: Ragnarok12/3
Blade Runner 20492/3
The Beguiled23/2
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Hvem lavede musikken til An American In Paris?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sűg pć Google